Je tu rok 2016, Facebook nás straší koncom telefónnych čísiel a na mieste je otázka či mailingové kampane nečaká podobný osud. Ale kdeže, priatelia.

Rok 2016 ako rok dobrých mailingových kampaní

Žiaden koniec – bude to presne naopak. Konečne sa môžete pozrieť do svojej e-mailovej schránky bez obáv, že sa na vás vysype 20 reklám na viagru (ak obdobné reklamy vyhľadávate, nezúfajte, v spame ich stále nájdete :). Miesto nich však na vás čakajú ponuky lacných leteniek do destinácií, ktoré ste vždy chceli navštíviť, blahoželanie k narodeninám so zľavovým poukazom do vášhho obľúbeného obchodu s oblečením a ponuka príslušenstva k telefónu, ktorý ste si pred týždňom kúpili.

Svojimi ponukami na mieru zažívajú maily renesanciu a podobne sa dá hovoriť aj o užívateľských zvyklostiach. Podľa štúdie Adobe, až 9 z 10 respondentov (generácia Y) kontroluje svoje osobné maily v práci, 70 % pri pozeraní televízie a nájdu sa aj takí, ktorým to nedá pokoj ani v kúpeľni (42 %). Áno, ide o štatistiky z USA a áno, na Slovensku budú (pevne dúfam) nižšie čísla používania smartfónov v kúpeľniach, ale rastúca obľúbenosť mailingového kanála sa nedá poprieť.

Toto nebude ďalší blog o trendoch roka 2016 bohatý na slová personalizácia a responzivita – tie mali byť samozrejmosťou už v roku 2015. Dnes sa pozrieme na 3 vychytávky, ktoré sú tu už dlho, ale nie každý si uvedomuje ich silu.

Malá ikonka – veľký skok pre open rate

Jeden z najväčších bojov začína, keď nová newsletterová ponuka pristane u adresáta. Ako sa zviditeľniť v spleti konkurenčných ponúk a „dôležitejších“ osobných správ? Symbolom v predmete e-mailu. Skvelú prácu v tomto robí Pelikan.sk, ktorý uvádza pri svojom názve symbol lietadielka, čím si buduje značku od prvého momentu zhliadnutia mailu.

Pelikan.sk - priklad

Ktorý mail vám udrel do očí ako prvý?

Používať symboly treba s rozvahou, v duchu hesla „menej je niekedy viac“ a hlavne s dôrazom na vašu cieľovú skupinu.

„Nemusím sa báť, že sa mi symboly zákazníkom nezobrazia správne?“ Otázka by nemala byť položená či, ale ktoré. Ako dobrý začiatok na identifikáciu vhodných symbolov môže poslúžiť článok od Reného Kulku , v ktorom nájdete viac ako 300 z nich, ktoré sú označené ako „safe to use“ na väčšine mailových klientov. Z vlastnej skúsenosti ale odporúčame konkrétny symbol pred odoslaním otestovať na najčastejšie používaných zariadeniach.

Hlavne defaultní mailoví klienti zvyknú symboly zamieňať za prednastavené „emoji“, teda vlastné ikonky podobné pôvodnému symbolu (napríklad miesto čierneho symbolu srdca zobrazia pekné červené vytieňované srdiečko). To však vôbec nie je na škodu, skôr naopak.

Jedno menučko poprosíme

Ani tá najlepšia ponuka personalizovaná podľa tajných odpočúvaní vašeho telefónu nemusí odrážať to, čo by ste si možno v čase čítania newsletteru chceli kúpiť. Niekde na konci mailingu sa asi bude nachádzať preklik „všetky ponuky“ alebo „prejsť na e-shop“ (mal by sa), ale prečo to budúcemu zákazníkovi neuľahčiť a nenasmerovať ho rovno do sekcií podľa jeho gusta vo forme, ktorá je známa aj vašej (technologicky zdatnejšej) babke – cez hornú navigačnú lištu?

Zoot NL - ukážka

Newsletter Zoot – Módne kúsky ako šité na mieru na vašu postavu, ale čo ak chcete vybrať niečo pre svoju polovičku? Zoot vám to uľahčí navigačnou lištou.

Menu v mailingu nezavadzia a ani neurazí. Samozrejme – takýto layout znova nie je vhodný pre každý typ newslettera a každé odvetvie. No mnoho predajcov profituje práve z toho, že okrem akčných ponúk, ktoré zapĺňajú hlavnú časť contentu, dávajú užívateľovi aj možnosť voľby.

Pozor GIF! Nebezpečný materiál!

Hranie sa s gifkami je veľmi podobné hraniu sa s ohňom. Ľahko sa môže stať, že vám celý newsletter „zhorí“ v plameňoch nevkusnej animácie a gýču. Ak ich ale dokážete skrotiť, získajú vaše mailingy nový rozmer, ktorý uchváti vašu cieľovú skupinu.

Gify vo všeobecnosti veľmi dobre bežia na všetkých mailových klientoch s výnimkou Outlook 2007-2013 a Windows Phone 7. Aj tie ale zobrazia aspoň prvý frame animácie (teda obrázok sa zobrazí, len bez pohybu).

Inšpiráciu v podobe výberu zaujímavých mailingov v pohybe nájdete napríklad na mailbakery.com

Gif v mailingu

Aké stratégie na zvýšenie CTR používate vy? Podeľte sa s nami v komentoch.