To, čo bude novinkou určujú svojimi požiadavkami ľudia, a tiež veľkí soušl giganti. Kým nám sami neprezradia, čo pre nás pripravujú, tak my to uhádneme len ťažko. Vieme ale, čo fungovalo tento rok a čo má potenciál aj pre ten ďalší. Tu sú top social trendy, ktoré sociálne médiá plánujú posunúť v budúcnosti na ďalší level.

Viac nákupov cez sociálne siete

     Už teraz môžeme nakupovať cez sociálne siete. V ponuke máme viacero formátov, ako collections či označenie produktov priamo v stories. Tento nákupný nástroj bude viac tlačený na Instagrame. Instagram veľmi rýchlo napreduje a čisto vizuálna sieť už dávno nie je len o awarenesse. Ľudia často chodia na Instagram pre inšpiráciu a produkty tu vidia úplne inak ako v katalógoch či v e-shope. Často sa stáva, že vidíte na Instagrame produkt, ktorý vás ohúril, no aby ste zistili koľko stojí, alebo ho rovno kúpili, musíte nájsť predajcu a navyše odísť z Instagramu na webovú stránku. Úprimne, ľudia sú leniví a táto cesta za produktom je príliš dlhá.

     Online butik s názvom Lulus mal možnosť vyskúšať funkciu Instagram’s shopping. Je to funkcia podobná funkcii v stories. Produkty sú označené na modelke, a po kliknutí na fotku sa vám zobrazí aj ich cena. Pri kliknutí na cenu môžete rovno nakupovať cez Instagram. Prečo je to super? Ľudia často nakupujú impulzívne. Ak by mal človek opúšťať Instagram a vyhľadávať produkt na webe, dávno by si to rozmyslel. Pričom v tomto prípade nakúpi cez sociálnu sieť a pokračuje v scrollovaní feedom. Lulus uvádza, že tretina ľudí, ktorí klikli na fotku, aj reálne nakúpila. Veľmi podobnú funkciu spúšťa aj Pinterest či Snapchat v spolupráci s Amazonom.

Vertikálny obsah?

     Pred pár rokmi by nám to prišlo smiešne. Točiť vertikálne videá a vytvárať vertikálne vizuály? Áno, toto nás pomaly, ale isto, čaká. Zo širokouhlého boli štvorce a zo štvorcov vertikály. Väčšina ľudí konzumuje obsah z mobilných telefónov a približne 94 % drží mobily vertikálne. Takže preto vertikálny obsah.

Chatboti

     Téma okolo chatbotov sa zdá byť za posledný rok nekonečná, no budeme o nej ešte počuť veľa aj ten budúci. Chatboti sa už nebudú považovať za netradičnú komunikáciu, ale za rutinu. Samotný chat už nie je len miestom na výmenu správ, ale stáva sa z neho silné médium, kde si ľudia vytvárajú vlastné skupiny a trávia vo svojich messengeroch priveľa času na to, aby to marketéri nevyužili. Globálne aktuálne používa Watshapp messenger 1,5 miliardy ľudí a Facebook messenger 1,3 miliardy. A chatbot je pritom efektívny nástroj na rýchlu a pomerne lacnú komunikáciu. Predstavte si rozdiel medzi 24-hodinovým callcentrom a rýchlym chatbotom.

     Veľmi zaujímavo sa s chatbotom popasovala spoločnosť na plánovanie dovoleniek a výletov, Hipmunk, ktorá v chate vytvorila spoločníka na cestovanie. Sami isto viete, že pri plánovaní dovolenky si potrebujete zistiť milion vecí vrátane leteniek a ubytovania. Hipmunk chatbot to všetko urobí za vás. V jednej konverzácii vám navrhne dovolenku, vyhľadá letenky, vhodné dátumy, ubytovanie a pod. Plní vlastne funkciu scestovaného kamoša. Tento cahtbot funguje už dva roky vo viacerých messengeroch.

Rozšírená realita

     Rozšírená realita tu bola a bude. Zatiaľ ju však poznáme z filtrov, s ktorými prišiel Snapchat a neskôr Instagram a tiež Facebook. V súčasnosti sú filtre viac o zábave ako o nakupovaní. No pokrokom je, že niektoré celebrity si môžu vytvárať vlastné filtre. Otázkou je, kedy to využijú značky a v stories si vyskúšam, či sa mi hodia nové náušnice od Swarovskeho.

Influenceri a mikroinfluenceri

     Influencermarketing naplno fungoval už teraz. Problémom je, že ľudia nie sú ochotní veriť niečomu, čo je typickou reklamou. Ak má influencer veľmi veľa followerov a jeho obsah zaplavuje často len čistá propagácia produktov bez príbehu, tak sa stáva nedôveryhodným. V prvom rade je na influencerovi, ako si dokáže kontrolovať počet spoluprác a tvorbu obsahu. Na druhej strane, príbeh je to, čo ľudia vyhľadávajú pri kúpe produktov. Môžeme to porovnať s recenziami na e-shopoch či rôznych fórach. Príbeh produktu je to, čo často dokáže ľudí presvedčiť. A preto sa mnoho značiek odklonilo od veľkých influencerov a často vyhľadávajú viac menších influencerov, ktorí budú generovať podobný obsah, aký nájdeme na spomínaných fórach. A práve malí influenceri posunú influencermarketing na ďalší level.

     Každý rok so sebou prinesie niečo nové a ja som zvedavá, ako sa so staronovými možnosťami popasujú marketéri, a aké nové formáty majú pre nás pripravené samotné sociálne médiá.