Určite ste už podobnú vetu niekde čítali. Ak ste moderný človek, viete, čo sú to internety a pošta (letáky ani Liebesbriefy) vám nechodia do schránky na kľúčik. Prijali ste základný nástroj online direct marketingu – e-mailový newsletter.

Môžu to byť napríklad tabletky na erekciu (samozrejme, vašu e-mailovú adresu majú čisto náhodne), nahé fotky tenistky alebo výhra jedného milióna dolárov z Veľkonočných ostrovov (kde stačí poslať len rodné číslo, účet, meno a adresu). Môže to byť aj priateľský e-mail, ktorý treba rozoslať do 24 hodín minimálne desiatim kamošom, inak sa niekomu dačo zlé stane (odstrániť z kontaktov). My však máme na mysli niečo iné. E-mailový newsletter ako sofistikovanejšiu podobu priamej komunikácie so zákazníkom.

Áno, Facebook má svoje výhody, ale stále je to prostriedok na sociálnu interakciu, priestor pre naše alter-ego, videá s mačkami a nie obľúbený reklamný formát. Na webe vzniká ten najzaujímavejší obsah a prihlásiť sa do odoberania noviniek znamená mať v ňom prehľad. Ako uvádza prieskum portálu Salesforce.com – viac ako 77 % ľudí preferuje informácie prostredníctvom e-mailov, 66 % respondentov potvrdilo, že už nakupovalo vďaka newslettrom.

Nie je to len SPAM, ale aj reálna ponuka. Načo pravidelne chodiť na stránku, keď to najlepšie príde do e-mailu? Elektronické schránky sú kvôli nedostatku súkromnej komunikácie, ktorá prebieha na Facebooku, takmer prázdne, preto radi poskytneme tento priestor tomu, čo nás skutočne zaujíma. Nepotrebujeme robiť nič. Vedia, čo pozeráme, čo klikáme, čo a kedy chceme dostať. Aktuálne informácie či ponuky už blikajú v schránke.

mail[1]

Elite Solutions mesačne pošle viac ako 500-tisíc e-mailov

A aj keď patríme medzi „spamarov“, vieme, ako dosiahnuť úspešný open rate:

  1. Definovať cieľovú skupinu a analyzovať zákazníka

Na základe správania zákazníka na webe mu vieme definovať relevantný a zaujímavý obsah (čo by ho mohlo zaujať, o čo by nemal prísť, aký produkt by sa mu hodil…). Nie je dôležité len jeho správanie v online prostredí, ale aj to, aké produkty a služby využíva v reálnom svete. Do úvahy berieme všetko, čo o zákazníkovi vieme a informácie z offline i online sveta prepájame.

  1. Databáza

Databázy klientov sú základom, ale je fajn ich rozšíriť. Odoberatelia newslettrov, e-mailovej komunikácie sa nájdu aj prostredníctvom online nástrojov, ako sú Facebook, online hry či microsite aktivity. Samozrejme, všetko právne ošetríme a do databáz zahŕňame len tých, ktorí s radosťou odklikli starý známy boxík „súhlas so spracovaním (blablabla) osobných údajov na marketingové účely“.

  1. Personalizácia

K personalizácii už dávno nepatrí len milé oslovenie v podobe mena v subject line. Výhodou je personalizovaný kontent v rovnakom template, čiže dizajnovo rovnaký e-mail pre všetkých, no s osobitou ponukou podľa zákazníkových preferencií. Newslettre šijeme (posielame) na mieru jednotlivcom tak, že priraďujeme obsah podľa zadefinovaných kritérií.

NL3

  1. Zaujímavý content v atraktívnom grafickom prevedení

Zaujať zákazníka znamená použiť relevantný text, ktorý odzrkadľuje  najdôležitejšie informácie v stručnej forme. Samozrejmosťou je vytvorenie modernej grafiky, ktorá plne korešponduje s vizuálom klienta. Must have je prepojenie jednotného vizuálu do komplexnej komunikácie – newslettre, direct e-maily, notifikačné správy, automatické odpovede… Zákazník si tak vie na prvý pohľad spojiť klienta a ponúkané info so službou či produktom. Dôležité je, aby e-mailová komunikácia dávala zmysel a bola čitateľná aj pri nezobrazovaní obrázkov, ktoré majú viac ako len výpovednú hodnotu (očisťujú dizajn a slúžia aj ako rozdeľovač informácií).

  1. Responzívny dizajn

Mobilná doba si pýta mobilné riešenia. Neodmysliteľný je responzívny dizajn, ktorý v mobilnom zariadení funkčne zobrazí všetky informácie. Flexibilnosť mobilov a tabletov zaisťuje, že si zákazník e-mail otvorí napr. aj pri čakaní na autobus. Naše analýzy odoslaných e-mailov potvrdzujú, že až 44 % slovenských recipientov otvára e-mail prvotne na mobilnom zariadení.

  1. Sending podľa správania zákazníka

Najlepším spôsobom, ako dosiahnuť vysoký open rate, je poslať e-mail v správnom čase. Podľa správania zákazníka vieme, kedy poštu otvára a číta, čo je výhodou pre klienta. Ak analýzy ukazujú, že sa recipient k svojej pošte dostáva prevažne v noci, z pohodlia postele, e-mail mu doručíme v podobnom čase. Nástrojom, ktorým vylepšuje úspešnosť takejto komunikácie, je A/B testing podporený call to action subject lineom (predmet správy, ktorý nie je možné neotvoriť a neprečítať si viac).

  1. Vyhodnotenie, analýzy, štatistiky

Vytvoriť úspešný newsletter znamená aj jeho finálne vyhodnotenie. Performance e-mailu, open rates, clicks, unique opens, analytiká, share to social alebo clickthrough – to je klasika. My sa navyše sústredíme na analyzovanie každého kroku každého zákazníka, presne podľa potrieb klienta. Výsledkom sú nielen bežné analýzy, ale aj relevantné doplňujúce informácie vylepšujúce ďalší sending.

Možno vám nejaký e-mail prišiel do schránky aj počas tohto čítania. Je to celkom možné,každý šiesty „internetový“ človek na Slovensku. To je jasný dôkaz toho, že patríme medzi špecialistov aj na tento druh online
marketing.