Lov na nového zamestnanca sa podaril a vy sa môžete pochváliť menšou armádou nováčikov s obrovským nadšením do práce. Ak si myslíte, že týmto vaša práca skončila, vráťte sa späť na zem. Nebude dňa, počas ktorého vášmu nováčikovi nehodí konkurencia laso. Ľahko sa môže stať, že ráno otvoríte pracovnú poštu a zistíte, že začínate hľadať od nuly. Správy HR manažér sa o svoje ovečky stará aj po prijatí.
Všetci sme iba ľudia
Dávno už neplatí, že by ste sa mali zaujímať iba o pracovné problémy zamestnancov. Na zamestnancov treba hľadieť ako na ľudí – majú svoje starosti, radosti, chyby, prednosti a nedostatky. Chladný prístup cez e-mail alebo telefón bude v jeho prípade evokovať iba nadriadený odstup, ktorý k nemu máte. Hovorte s ním osobne aj o starostiach, radostiach a možnostiach riešenia. Ukážte, že nie ste roboti ukrytí pod skratkou HR.
S nováčikmi vo firme súvisí aj tendencia povyšovať sa nad začínajúcich pracovníkov. Tohto sa vyvarujte. Niektorí ľudia sú na tento druh miernej arogancie (aj keď je myslená iba podpichovačne) citliví. Spýtajte sa samých seba, či by ste chceli spolupracovať s niekym, kto sa vám vysmieva.
Nebojte sa chváliť
Všetky začiatky sú ťažké a nikto nebude naplno pracovať hneď v prvý deň (alebo týždeň). To však neznamená, že by ste mali ignorovať pokroky nováčikov. Možno vám to príde zbytočné, ale verte, že aj drobná ústna pochvala a povzbudenie urobí divy.
Na druhej strane je veľkou chybou spucovať nováčika za nejakú chybu. A to aj v prípade, že išlo o pomerne veľký kiks. Sebavedomie uňho klesne na nulu a s ním aj chuť pracovať ďalej.
Dôverujte a ponúkajte možnosť rastu
O niečo neskôr, keď sa už zamestnanec ako tak oťuká a zabehá, je dobré ho nabádať na aktivity a ukázať mu cestu ku kariérnemu rastu. Vytvoríte tak prostredie, v ktorom sa pracovník bude cítiť žiadaný a potrebný.
Ďakujem
Je nadmieru prekvapujúce, aké divy dokáže jedno slovo vďaky. Určite sa dostanete do situácie, keď zamestnanec musí zostať v práci o niečo dlhšie, zaskočiť za kolegu alebo len pomôcť odniesť väčšiu krabicu do kancelárie. Poďakujte mu. Je to zadarmo a reakcia bude na 100% braná pozitívne.
Drobnosti sú dôležité a pomáhajú
So starostlivosťou o nových zamestnancov pomáhame v súčasnosti aj spoločnosti O2. Pre nováčikov vytvárame špeciálny a mimoriadne praktický web. Uľahčujeme im prvé dni, ktoré sú od nástupu do práce najdivokejšie. Pomáhame napríklad s takými detailami, ako je prepojenie nováčika na kontaktnú osobou, s ktorou môže riešiť akúkoľvek pracovnú otázku. Rovnako sme na web zakomponovali presný časový rozpis prvého dňa v práci, či návod, ako previesť osobnú SIM kartu na zamestnaneckú. Samozrejmosť je návod k tomu, čo všetko musí nový zamestnanec spraviť ešte predtým, ako s prácou naozaj začne.
Ak nováčikovia nájdu všetko podstatné na jednom mieste, získajú pocit dôležitosti pre spoločnosť. Firma im tak dáva najavo, že sú pre ňu dôležití a váži si ich.