Minulý týždeň sme zorganizovali panelovú diskusiu s tromi úspešnými instagramermi. Tí sa rozhovorili o spolupráci so značkami, odmenách, ale aj o tom, ako pracujú s produktom. Pozrite si, čo všetko prezradili.

@matejzrebny 

  • Úspešný youtuber a producent vines videí
  • 100-tisíc odberateľov na YouTube
  • 42-tisíc followerov na Instagrame
  • Spolupráca: Redbull, OMV, Audi, Jägermeister, VÚB

@sweetladylollipop 

  • Jedna z najznámejších slovenských módnych blogeriek
  • 30-tisíc followerov na Instagrame
  • Spolupráca: Zoot, Asus, L’Oréal, Esteé Lauder, M.A.C., Pandora, Reserved

@patrikpaulinyi 

  • Cestovateľ, fotograf a filmár
  • 42-tisíc followerov na Instagrame
  • Spolupráca: Rádio Expres, Monster, Redbull, Renault, Tatratea

Koľko stojí spolupráca s influencerom?

Podľa Mateja Zrebného kazia trh začínajúci youtuberi, ktorí si za prvé spolupráce so značkou pýtajú extrémne málo. A kedže zadávatelia majú tendenciu porovnávať, následne dvíhajú obočie pri Maťovej cene za promo. Treba si však spočítať, že za produkciou jeho videí stojí štáb zložený z 8 – 15 ľudí, ktorých musí zaplatiť. Preto sa jeho odmeny pohybujú zvyčajne od tisíc eur vyššie. Presná suma závisí od rozsahu produkcie, dĺžky spolupráce a podobne. Nebráni sa však aj barteru, ak je NAOZAJ zaujímavý. Ako napríklad pri jeho súčasnej spolupráci s Audi.

Predtým, než ponúknete 50 € za promo post vášnivému cestovateľovi a najmä fotografovi v jednom, uvedomte si, aký je “životný cyklus” jednej fotografie. Paťo Paulínyi pracuje s profi fotoaparátom, kamerou a dronom. Každá z fotiek na jeho profile prešla editáciou vo Photoshope, instagramové ani iné filtre mobilných appiek nepoužíva. Za jedným postom tak stojí niekoľko hodín práce a náklady na cestovanie.

Preto pri takejto jednorazovej spolupráci treba rátať so sumou v stovkách eur, čo potvrdila aj Sweet Lady Lollipop.

Ako influenceri pracujú s produktom?

Maťo Zrebný hovorí o tom, že produkt neumiestňuje do svojich videí nasilu, ale tak, aby zapadol do deja príbehu. Jeho vtipné videá s Frlajsom sa teda nesú v duchu ich vlastného nápadu (Typy ľudí vo vlaku, Typy učiteľov…), ale v určitej scéne sa môžete stretnúť napr. so stickerkou od VÚB-čky. Aha:

Pre Paťa Paulínyiho je jeho Instagram výkladnou skriňou a musí si dávať pozor, aby jeho fotky na profilovej stránke pôsobili dobre ako celok. Preto využíva product placement najmä v Stories.

Strateny niekde uprostred Triglavskeho narodneho parku v Slovinsku #dnescestujem

A post shared by Patrik Paulinyi (@patrikpaulinyi) on

Sweet Lady Lollipop umiestňuje produkty priamo do svojich fotiek a označuje brandové profily, aby si jej followerky jednoduchšie našli cestu k produktu. Ak by tak neurobila, pýtali by sa naň v komentároch či správach.

Posty si plánuje dopredu a dohliada na celkový vzhľad svojho feedu. Hrá sa s farebnosťou, strieda fotky s dôrazom na detail alebo produkt so vzdialenejšími scenériami a pracuje so Stories, z ktorých ľudí napr. vedie na svoj blog. Zvyčajne ju fotí priateľ.


Ako je to s manažovaním aktivít influencerov?

Matej Zrebný má svoju manažérku, ktorou je jeho dobrá kamarátka, Sweet Lady Lollipop má na spolupráce českú agentúru Elite Bloggers (podobnosť čisto náhodná:) a Paťo Paulínyi zatiaľ stíha mať všetko vo vlastných rukách.  

Podľa čoho si influenceri vyberajú spolupráce?

Naši hostia sa zhodli, že v prvom rade musia byť stotožnení s produktom. Okrem toho prihliadajú aj na demografiu svojho publika a teda na to, či na nich ambasádorstvo pre konkrétnu značku bude fungovať. Štatistiky vekových kategórií a percentuálne zloženie svojich followerov posielajú hneď v úvode spolupráce zadávateľovi.

Matej Zrebný hovorí aj o dlhodobom hľadisku. A teda, ak chce zobrať ambasádorstvo pre jednu z bánk, počíta s tým, že ani po skončení spolupráce nebude riešiť inú banku. A tak je to aj na papieri. Keďže jeho followeri nie sú ani zďaleka tínedžeri, dospelejšie publikum mu dovoľuje zdieľať príspevky pre Audi či OMV.

Sweet Lady Lollipop musí veriť značke. Jej publikum je vo veku od 20 do 40 rokov (primárne 20 – 30) a 81 % z neho tvoria ženy.

Paťo Paulínyi pri výbere spolupráce uprednostňuje tie značky, ktoré mu ako barter ponúknu možnosť cestovať.

Podieľajú sa influenceri na koncepte kampane?

Áno, podieľajú. Dokonca hovoria, že pri svojich spoluprácach mali doteraz voľnú ruku. Čo to znamená?

Matej Zrebný má vo svojich rukách koncept alebo tému jeho videí, Paťo Paulínyi nedostane mapu miest, ktoré musí navštíviť počas svojich ciest a Sweet Lady Lollipop sa sama rozhoduje, koľko, kedy a ako bude zdieľať produkt značky, s ktorou je dohodnutá na mesačnom honorári.

A to už je z nášho reportu všetko. Ak si chcete vyskúšať spoluprácu s influencerom, s výberom toho správneho vám pomôže naša knižka Instaheroes. Stiahnite si ju zadarmo na www.instaheroes.sk. Ak by ste chceli pomôcť aj s oslovením alebo s vytvorením peknej kreatívnej strechy, napíšte nám na marian.hlinka@eliteml.sk