V tomto článku nebudem písať o tom, ako sme testovali možnosť sponzorovať Stories na Instagrame. Ani o tom, ako chceme využiť nové Chat extensions v Messengeri. O tom už určite niekto napísal ☺ Dnes sa toho o Facebooku píše a rozpráva veľa a všade. Pojmem to trošku inak. Eliťácky.
Kde bolo, tam bolo
Keď som sa pred 9 rokmi registrovala na Facebooku, aby som si s kamarátmi písala nevhodné komentáre pod textové statusy, netušila som, že keď budem veľká, bude zo mňa social media manažérka.
Keď som pred dvoma rokmi “random” vymýšľala svoje prvé posty pre prvé Facebook stránky, netušila som, že budem v roku 2017 vytvárať kampaňové príspevky pre ESET, Tesco mobile, O2 či Biodermu.
A niekde na ceste medzitým ma postretlo veľa marketingových prednášok, stovky prečítaných článkov na tému social media, a potom skúsenosti z praxe, inšpiratívni kolegovia – kreatívci, tendre, nevrlý klient, skúsený klient, super klient, nespokojný klient, briefingy, meetingy a reportingy.
Za poslednú vetu sa ospravedlňujem všetkým korektorom. Za každý editorský hejt v komentároch pod článkom pridám do ďalšieho článku nový anglicizmus navyše ☺
V tomto článku skúsim vypichnúť veci, o ktorých som počula toľkokrát, až sa mi zdá, že sa tvária ako všeobecné pravdy v social media priestore. Ale ako je to u nás v Elite?
Vytváraj parádne príspevky s Canvou a inými free grafickými nástrojmi
Nie. Tieto nástroje z teba tvorcu super kontentu neurobia. Ak si vedieš vlastný Facebook, nerobíš vo Photoshope a chceš si trošku “pimpnúť” svoje príspevky , tak dobre. Ale reálne s Canvou neurobíš nič veľké.
Áno, viem, že existujú menšie online agentúry, v ktorých je social media manažér aj sám sebe grafikom (a je to dobrá škola na úvod), ale ak reálne grafikom nie je, tak to dobre vyzerať nebude. Príspevok bude zlepenec free flatových grafík, koláž alebo neprofesionálne upravená foto.
Zaručene existujú stránky, ktoré by povýšila o sto levelov aj taká Canva (ale najmä estetické cítenie):
Mimochodom, jedna z najlepších donášok pizze v Bratislave. Odporúčam 16-tku ☺
Ale nikto neurobí lepší príspevok človeku ako grafik človeku.
Social media manažér (ďalej len SMM, nech to stále nepíšem celé) by mal mať vizuálne cítenie a nápad, ktorý do podoby príspevku pretaví šikovný grafik. Inak bude SMM strácať čas trápením sa s PSkom či zliepaním neorigináleho postu v nejakom online nástroji. Za ten čas mohol vymyslieť text k postu, ideu na ďalší post, zareagovať na komentár na stránke alebo skontrolovať boosty.
Carousel od SMM pre grafika:
Carousel od grafika pre SMM:
Iné sú posty na firemný profil. U nás v Elite máme zásadu, že nebudeme vyberať foťák, statív a objektívy na to, aby sme vytvorili piatkové “uvoľnené” gifko. Zober telefón, natoč kolegu, grafik tam šupne tvoj text v meme fonte a ideme s tým von.
"Malý kóderský freestyle v piatok nezaškodí."
Posted by Elite Solutions on 9. jún 2017
Kvôli klientovi však postavíme v našom bare ateliér a venujeme sa celý deň photoshootingu.
Grafik a social media manažér ako aranžér a fotograf:
https://www.instagram.com/p/BPiRi9uDqtV/?taken-by=biodermaslovakia
Chcem byť social media manažérom, veď budem celý deň na Facebooku
Áno, budeš. Okrem toho si denne vymeníš desiatky mailov s grafikmi, klientmi a account manažérmi, zúčastníš sa kreatívnych briefingov, kolegovia ťa nebudú mať radi za fotenie diania na agentúrny Instagram, budeš točiť gifká, zdieľať, boostovať, písať a vymýšľať. To posledné bude tvoriť asi 70 % koláčového grafu. A áno, celý deň budeš na Facebooku ☺
Ľudia nečítajú dlhé texty v statusoch
Keď to vieš v statuse k príspevku povedať jednou vetou, tak to povedz jednou vetou. Keď to nevieš povedať jednou vetou, tak sa silou mocou nesnaž byť stručný. Áno, ľudia sú leniví čítať.
Ale keď toho potrebuješ povedať viac, tak povedz. Tender pre ESET sme vyhrali aj vďaka soušl netradičke so sériou postov, ktorá oslavuje 30 rokov od vzniku technológie NOD32.
Každý týždeň v súťažnom poste spomíname na svetové tech-inovácie jednotlivých rokov, v ktorých už ESET pôsobil na trhu. Ďalej hovoríme o tom, čo v danom roku urobil/vyvinul samotný ESET, pýtame sa ľudí súťažnú otázku a odmeňujeme ich tematickými výhrami. A teraz to skús dať do jednej vety ☺
Vznikajú tak “kilometrové” texty k postom a my sa tešíme z personalizovaných odpovedí našich fanúšikov. Žiadny claim, claim, claim. Áno, engagement je nižší, ako keby sme vytvorili hlavolam, v ktorom máš vypočítať obrázkovú rovnicu, ale hlbší odkaz zostáva.
Máme tu rok 1995. Vzniká stránka internetového obchodu amazon.com a Lary Page so Sergeyom Brinom pracujú na vývoji vyhľ…
Posted by ESET on 19. jún 2017
Píše sa rok 1998. Japonsko predstavuje verejnosti prvý mp3 prehrávač Saehan's MPMan. V tom istom roku 1. krát počujeme o…
Posted by ESET on 27. jún 2017
Medzinárodné dni sa využívajú, keď ti dôjdu nápady
Niekedy áno a niekedy nie. Ja to mám tak, že keď neviem premeniť medzinárodný deň na pekný post, tak mám nekreatívny deň a idem vymýšľať iné posty. Áno, keď vidím kytičku kvetov v poste ku Dňu žien a gýčový pohľadnicový príspevok ku Dňu matiek, tak prevrátim očami ako všetci ostatní SMM. Ale niekedy sa podarí aj medzinárodný deň premeniť na nápad s jednoduchou grafikou.
Ďakujem Elenke z ESET-u za pretlačenie zásahu do loga u ostatných eseťákov ☺
Najlepšie je prispievať v nedeľu večer, vtedy sú všetci doma a skrolujú facebooky
Áno, sú a skrolujú. Ale keby si to povedali všetci SMM, tak máš v nedeľu večer preplnený feed príspevkami fan stránok, ktoré sleduješ aj nesleduješ a ten tvoj sa medzi nimi ľahšie stratí. Ak mám divnú teóriu, opravte ma v komentári ☺
Navyše si myslím, že určiť najvhodnejší deň na prispievanie je nemožné. Môžeme predpokladať, že v rámci dňa bude lepší večer, pretože väčšina ľudí môže bez obmedzení prechádzať Facebookom. Doobeda v práci môžu mať zablokované sociálne siete alebo na ne nemusia mať čas. Ak zdieľam blog pre marketérov, tak predpokladám, že budú na Facebooku aj počas pracovného dňa. Ak sú cieľovkou mladí ľudia, študenti, ktorí sú na mobiloch aj počas vyučovania, prečo plánovať posty na večer?
Možno sa niekedy priveľmi zamýšľame nad štatistikami, pričom by sme mohli tento čas investovať do kreatívy postu. Keď bude dobrá, tak ho ľudia lajknú tak v utorok ráno, ako v nedeľu večer.