Napriek tomu som si asi pred rokom založil účet na Instagrame.
Dnes na ňom mám niečo cez 2 000 followerov, čo je síce fajn, ale nie je to prehnane veľa, keď však uploadnem fotku, mám na nej v priemere 800 lajkov. Pri všetkej skromnosti, myslím si, že aj vďaka tomuto pomeru asi robím niečo dobre.
Aj preto by som sa s vami rád podelil o niekoľko mojich skúseností, znalostí osobných tipov. Možno v nich nájdete niečo, čo vám pomôže zlepšiť svoj Instagram, či už ste instagramový nadšenec alebo spravujete firemné profily svojich klientov. Ale pekne od začiatku.
Ako fotím ja?
Fotím výhradne na telefón a s fotkami sa až tak nekašlem, nepripravujem sa na jeden záber zbytočne dlho. Vždy však hľadám nejaké netradičné miesto alebo uhol, ktorým fotku ozvláštnim. Používam aj fintu, kedy telefón otočím, aby bol objektív čo najbližšie k zemi/hladine/čomukoľvek a fotku urobím naopak. Telefón automaticky fotku otočí a ja tak mám zaujímavý záber.
Fotky robím vždy v portrait móde. Takéto fotky sú po úprave oveľa krajšie a z mojich skúseností majú viac likeov ako fotky fotené na štvorec. Na druhej strane, ak sa vám na fotku hodí viac štvorec, vždy ho viete z portrétu vyrezať.
So zoomom sa snažím pracovať veľmi citlivo, zvyčajne čo najmenej, nechcem ním ničiť kvalitu fotky. Aj keď zoomovanú fotku viete stále upraviť pomocou funkcie structure, nebude to už taký chrumkavý originál.
Keď viem, čo chcem odfotiť, vždy urobím 3 až 5 fotiek z rôznych uhlov a potom si vyberiem tú naj. Nerobím jednu fotku, ale nemám ich ani 50 s minimálnym rozdielom.
Prečo mať jednotný štýl galérie?
Je veľmi dôležité mať jednotný štýl galérie a nerozbíjať si ju rôznym štýlom contentu. Tiež nie je dobré používať veľa filtrov (mne sa osvedčili max. 4, pričom používam hlavne farebnejšie filtre ako Lark alebo Risa), skôr skúšajte podobnú úpravu fotiek alebo si vyberte pekný VSCO filter. Nie vždy je dobré zbytočne experimentovať, ideálne je nájsť si svoj štýl a držať sa ho, jednotnosť v galérii je naozaj dôležitá.
Rovnako dôležité je, aby ste si vybrali tému, na ktorú budete fotiť a aby bol váš content jednotný. Ja napríklad veľmi rád cestujem, mám rád mestá a hory, preto sú moje fotky hlavne z mojich ciest. Nemám na Instagrame fotky z posilňovne, upravené veci na stole, snapchatové selfíčka a podobne. Čím nehovorím, že to nemôže byť zaujímavý a veľmi páčivý content, len sa nehodí do môjho štýlu. Takže ešte raz – jednoducho si nájdite ten svoj a držte sa ho.
Ako upravovať fotky?
Úprave fotiek venujem asi najviac času. Je dobré sa s fotkou trochu pohrať, skúšať a experimentovať s filtrami alebo nastaveniami. Ja mám rád farebnosť, preto sa častokrát hrám so saturáciou. Pri zvýrazňovaní mi tiež pomáha kontrast a klasická „teplota“ fotky alebo jas. Príklad nižšie.
A mám ešte jednu fintu – keď upravujete fotku, veľmi často sa môže stať, že prepálite jej farebnosť, svetlo a podobne. Preto vždy, keď fotku upravím, uberiem z každej úpravy 50 percent a všetko je fit.
Čo s hashtagmi?
Najväčšou alchýmiou úspešného postu na Instagrame sú práve hashtagy, ktoré k nemu priradíte. Preto dodržiavam základné pravidlá:
1. hashtagy mením, pretože tak majú väčší záber a môj post uvidí viac ľudí
2. používam ich lokálne – v Prahe fungujú iné ako v Pekingu alebo New Yorku
3. nepreháňam ich počet, ak ich mám príliš veľa, vôbec nefungujú alebo sa stane, že ich aj tak Instagram odreže všetky
4. nepoužívam všeobecné hasthagy ako #sun, #today, #love a pod., pretože sa v zozname objavia na pár sekúnd a nikto môj post neuvidí
5. nevymýšľam hashtagy, kradnem tie, ktoré fungujú od ľudí, ktorým fungujú
6. používam hashtagy, vďaka ktorým sa viem umiestniť v sekcii Top Posts, čo je 9 top fotiek s hashtagom
Čo k fotke napísať?
Z mojich skúseností popis fotky nemá na Instagrame veľký význam (ak nie ste Demotivácia alebo TheFatJewish : ). Neuškodí, ale nie je nevyhnutný. Väčšina ľudí vaše popisky nečíta, jednoducho si scrollujú feed a lajknú peknú fotku.
Myslím si, že dôležitejšie je, ako veľmi ste na Instagrame aktívni. Presný algoritmus nepoznám, ale čím viac som aktívny, tým viac likeov mám, preto predpokladám, že s aktivitou som aj viac viditeľný vo feede.
Kedy fotiť a postovať?
Snažím sa nepostovať viac ako raz denne (ale samozrejme, toto môže byť individuálne). Najväčšiu aktivitu potom zaznamenávam počas prvej hodiny po vypostovaní, vtedy mi pribudne asi 50 percent likeov, ďalšiu hodinu ďalších cca 30 percent. Preto by som medzi postami nechal aspoň dve hodiny, nech si navzájom nekradnú páčiky.
Čo sa týka času, najviac mi fungujú posty, ktoré dám von medzi 18:00 a 20:00, prípadne ráno. Naopak fotky, ktoré vypostujem okolo obeda alebo v noci, majú najmenší engagement.
Ďalšia vec, s postovaním fotky sa nemusíte ponáhľať. Nezáleží, či vypostujete dennú fotku večer alebo naopak, nemáte deadline, radšej si dajte 10, 15 pokojných minút, kedy sa pohráte s jej úpravou.
A čo tým všetkým chcem povedať?
Napriek tomu, že som spísal svoju osobnú skúsenosť s Instagramom, všetky zásady platia rovnako aj pri spravovaní firemných profilov. V Elite sa pre našich klientov snažíme vždy pripraviť content, ktorý prispôsobíme podľa našich pravidiel k ich potrebám. Aj preto dokážeme tvoriť content, ktorý je nielen zaujímavý a jedinečný, ale aj dostáva kopu páčikov.
Takže aby som to zhrnul – fotografom môže byť pri dodržiavaní fungujúcich pravidiel každý. Aj pri spravovaní firemných profilov : )