Kto je account manager som sa snažil vysvetliť v jednom z našich predchádzajúcich blogov. Po dlhšej dobe sa k spojovníku či “svalom” každej agentúry vraciam opäť. Rád by som vyvrátil jeden mýtus, a to, že accountom môže byť každý. Často v tomto omyle žijú mnohí kolegovia accountov, študenti, ktorí by sa accountom raz chceli stať i niektorí klienti. V pár riadkoch nižšie by som vám rád povedal, aký je rozdiel medzi obyčajným accountom, a tým, ktorého by najradšej všetci na rukách nosili.
Ak chceš byť dobrý account, tak určite čítaj ďalej. Ak nechceš, čítaj tiež. Pár rád sa ti môže hodiť pri akejkoľvek inej práci.
Nauč sa rozmýšľať a predvídať.
Častá otázka, s ktorou sa skôr či neskôr stretne každý account – čo povedať klientovi? Je naozaj veľmi zriedkavé, že projekty idú úplne hladko. K stavu, kedy projekty pôjdu úplne hladko, sa dopracuješ, keď budeš vedieť super predvídať. Ktoré veci predvídať ťa naučia tí najkomplikovanejší klienti, ktorí vymýšľajú do špiku kosti, povedzme, že nie sú úplne najfundovanejší a radi menia napríklad dizany po developmente, či riešia stratégiu v deň launchu. Nič to, mysli za nich, mysli dopredu a na všetko čo sa môže stať, predvídaj.
Buď pripravený a nezlomný.
Vždy prídu nečakané udalosti. Nie, že nie. Ochorie grafik, k nemu aj kóder, klient dá zlé zadanie. Copywriter ti nedodá scenár k spotu, príde dôležitejší projekt ako ten tvoj a zrazu toho budeš mať XY naraz. A milión iných vecí. Presne o tomto je accountská robota. To, ako si poradíš, ako sa vynájdeš, ako šikovne riešiš veci – to oddeľuje šikovných od tých, ktorí majú problémy a jednoducho to nejde. Cieľ je, aby si vždy vedel, čo máš spraviť. Diplomaticky odpovedať klientovi, robiť si predaliby, posúvať predvídavo DDL, zadávať veci najskôr, ako je možné, tlačiť svojich ľudí k výkonom a podobne. Áno, aj to, že v úzkych prídeš za svojím nadriadeným, kolegom, hocikým a poradíš sa, je riešenie a posúva proces ďalej. Takže je to OK. Hlavne nikdy nepodľahnúť a nezabúdať hľadať riešenie. Flintu do žita správny account manager nehádže.
Šikovný a zodpovedný.
Teraz to možno trochu zbagatelizujem. Celé accountstvo je o 2 základných veciach. O zodpovednosti a šikovnosti. Ak by človek nevedel absolútne nič o marketingu a je zodpovedný a šikovný (rozumej má drive, chce sa učiť a premýšľa), môže byť skvelý skvelý skvelý account manager. Na druhej strane môže byť marketingový génius, mať všetko načítané, vedieť o každej novinke, no ak chýbajú vyššie spomenuté vlastnosti, je to pravdepodobne márna snaha. Ak nie si úplne zodpovedný, zabúdaš, nestíhaš – taskuj sám seba, píš si poznámky a úlohy. Do kompu, na papier, na stenu, všade. Ak ti ani toto nejde, venuj sa radšej niečomu inému. Ušetríš nervy sebe, firme i klientom. Stále však môžeš byť stratég alebo kreatívec… : – )
Vymeň sa s klientom. A buď prísny. Na seba.
Daj si čo najviac záležať na detailoch a vždy sa pozeraj na veci z druhej strany. Ak máš finálny výstup, povedz sám sebe, zobral by som to, keby som bol ja na strane klienta? Je projekt na ktorom som pracoval dosť dobrý? Majú na druhej strane pocit, že mám všetko pod kontrolou a nemusia sa báť o výstupy, timingy a iné záležitosti? Keď sa dopracuješ k odpovedi áno, tak vtedy to bude dobré. Ak váhaš, tak stále existuje rezerva a je kde pridať. To sa týka malých vecí, stredných projektov, ale aj veľkých kampaní, proste všetkého. Neklam sám seba. Hlavne pri kvalite výstupov sa odosobni a buď na seba prísny a objektívny.
Nespoliehaj sa na iných. Ono sa to neurobí samo.
Neboj sa byť samostatný, zober veci do vlastných rúk. Základ každého jobu je prehľad o tom, čo idem robiť, s kým, ako a kedy. Čo si, s prepáčením, poserieš na začiatku, to bude posrané do konca. Ak to nedávaš ty sám, poraď sa so skúsenejšími. Nie je hanba nevedieť. Hanba je neporadiť sa a neriešiť, že nevieš čo ďalej. Ono (projekt) sa to naozaj nikdy neurobí samo.
Všetko ide a ty to dáš.
Z dennodenných „problémov“ a úloh si urob výzvy. Povedz si, všetko ide, všetko dám. Len tak ti to pôjde OK. Keď sa dostaneš k veci, ktorú aj s týmto prístupom nedáš, tak uvidíš, že to nebude tvoja chyba…
A na záver malé klišé. S úsmevom to ide ľahšie.
Ak sa dá, rieš veci čo najviac s úsmevom a ľahkosťou, pozitívne. Pomôže to tebe, ani nevieš ako veľmi, a pomôže to aj ľudom okolo teba, či už kolegom, alebo klientovi. Čím viac pozitívnejší budeš ty, tým viac aj ľudia okolo teba a tým budú lepšie výsledky!