Napriek dlhotrvajúcemu spoločenskému tlaku je myšlienka rodovej rovnosti stále len myšlienkou. Častokrát sú ženy vnímané iba ako manželky, matky či opatrovateľky, ktoré navaria či upracú. A to aj napriek tomu, že zastávajú dôležité funkcie, formujú náš svet a sú vzorom pre nás i ďalšie generácie. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko, aj na malom Slovensku ich máme neúrekom, sú všade okolo nás.

Silné rodové stereotypy sa prenášajú viacerými odvetviami. V predstavenstvách firiem pracuje iba 15 % žien a vo všeobecnosti zarábajú o 9 % menej ako ich mužskí kolegovia. Stereotypy sú zakorenené napríklad aj v reklamnej brandži. Oblasť, o ktorej sa však nehovorí skoro vôbec a je snáď najväčším príkladom nerovnosti pohlaví, predstavuje domácnosť.  

Podľa prieskumov sa podieľa na domácich prácach len 16 % mužov (zdroj: Eurostat, august 2018). Ženy tak strávia upratovaním a starostlivosťou o domov až 22 hodín týždenne, a to aj popri zamestnaní či starostlivosti o deti.

O tomto probléme sme sa rozhodli spoločne so SHP Harmanec a značkou Harmony hovoriť viac. Reklama by v dnešnej dobe už nemala len predávať, čo zodpovedné firmy vedia. A preto sme prišli s kampaňou, ktorej hlavným posolstvom je, že “Jeden by nemal robiť všetko”. Mnohí muži, žiaľ, zo stereotypov stále nevyrástli, čo sme deklarovali v mnohých kampaňových výstupoch. Okrem osvety, ktorú kampaň rozhodne priniesla (a potvrdili to aj čísla), sme chceli priniesť aj riešenie. 

Zorganizovali sme napríklad Deň spoločného vianočného upratovania, ktorý pripadol na 7. december. Chceli sme sa však dostať k ľuďom do domácností ešte “bližšie”. Mnohí z nás nejdeme ani na toaletu bez toho, aby sme pustili z ruky svoj mobilný telefón. 

A tak sme prišli s nápadom vytvoriť mobilnú aplikáciu, ktorá spravodlivo rozdelí úlohy v domácnosti. Od začiatku sme chceli priniesť jednoduché, praktické a použiteľné riešenie. Žiadny prázdny tool. Aplikáciu sme nazvali príznačne, Harmony Spolu. Aplikácia spravodlivo zabezpečuje rozdelenie typických domácich prác s ohľadom na preferencie jedného či druhého partnera. 

Celý proces je veľmi jednoduchý, appku si stačí stiahnuť v AppStore alebo Google Play, vytvoriť si zoznam úloh a vybrať si úlohy, ktoré preferujem. Mám na výber denné úlohy, ako umývanie riadu, týždenné, ako vysávanie, alebo štvrťročné úlohy, kam patrí napríklad umývanie okien. A keďže jeden by nemal robiť všetko, pozvaním svojho partnera do aplikácie sa zabezpečí, že úlohy sa rozdelia na 2 spravodlivé časti. Zvolený zoznam úloh, ako aj úlohy svojho partnera vidím v prehľadnom taskliste, ktorý si viem po splnení danej práce jednoducho odškrtnúť. O tom, ako nám to s úlohami ide, nás aplikácia po týždni vždy informuje.

Priznáme sa, že pri spustení aplikácie sme si neboli istí, že si nájde svoje miesto. Budget na jej propagáciu bol minimálny a mali sme obavy, či práve deľba práce nie je vec, na ktorej by sa mali dvaja ľudia dohodnúť z očí do očí. Pár týždňov fungovania nás ale totálne prekvapilo. Okrem bežných a predvolených úloh, ako umývanie riadu ci vysávanie, si vytvorili aj kopec vlastných. Páry si tak delia medzi sebou povinnosti ,ako rúbanie dreva, zakúrenie v krbe, mletie žita, venčenie domáceho miláčika, žehlenie nátelníkov či JEŽKANIE HADA! … Nie, ani my sme neprišli na to, čo to vlastne znamená… :))

Aplikácia splnila svoj účel, pôvodný srdiečkový cieľ bol, aby reálne pomohla aspoň jednému páru. Stalo sa však oveľa viac! Ľudia si v nej začali deliť aj zdanlivo obyčajné a každodenné radosti, na ktoré by nemali zabúdať. O čo išlo? O lásku. V appke sme našli úlohy ako pohladenie, ľúbiť Mareka, dať pusku alebo spraviť raňajky do postele. Technologická vec tak dostala ľudský rozmer a otázka, či dokáže mobilná aplikácia pomôcť k rodovej rovnosti v domácnosti, bola zodpovedaná kladne. 

A nech toho nepíšeme zbytočne veľa, pozrite si, ako projekt vznikol v najnovšej case study.  

Mimochodom, celá kampaň už priniesla prvé “nečíselné” výsledky. Organizátori súťaže Sexistický kix jej udelili prvýkrát v histórii ocenenie za pozitívny príklad reklamnej praxe.