Instagram ide hore a mnoho ľudí na ňom dnes trávi viac času ako Facebooku. Rozhodli sme sa preto položiť otázky Slovákom, ktorí to na tejto sociálnej sieti vedia. V sérii článkov „Pýtame sa slovenských instagramerov“ vám posunieme tipy na to, ako zbierať followerov na Instagrame, kde konkurencia nie je malá. Práve naopak.

Po fashionblogerke a travelblogerovi sme si na mušku zobrali foodblogerku. A to nie hocijakú. Vyspovedali sme pre vás sladkú @lulusbakery.sk, ktorej torty ste už určite aspoň raz zahliadli na sociálnych sieťach. Prečítajte si, ako sa jej darí viesť popri vyťaženej cukrárni úspešné účty na troch sociálnych sieťach.

 

Facebook: 20k fanúšikov

Instagram: 29k followerov

Youtube: 4629 odoberateľov

Web a blog nájdeš tu.

 

https://www.instagram.com/p/Bh7I9DaAkzy/?taken-by=lulusbakery.sk

Ahoj Lucia. Predstavila by si sa nám na začiatok?

Ahojte, moje meno je Lucia, som 28 ročná Trnavčanka, cukrárka a podnikateľka, a trošku možno aj blogerka/vlogerka. Vyzerá to tak 🙂

Aké boli tvoje začiatky v online svete?

Mojím štartom v online svete bol blog. Tam som začala pomaličky spisovať svoje recepty, tipy, triky a zdieľala som ich na svojej súkromnej Facebook stránke. Neskôr ma okolie presvedčilo, aby som si založila aj skupinu na Facebooku. Spočiatku som sa bránila, lebo som sa veľmi bála, že s mojím pečením budem ľudí obťažovať. Dnes sa nad tým len pousmejem. 🙂

Až keď som rozbehla oficiálne podnikanie, čo trvalo približne rok a pol, pribudla aj “dospelácka” web stránka, ako ju s radosťou nazývam, ktorá už obsahuje všetky moje produkty. Blog sa potom stal jednou z jej podstránok. Na Instagram som so svojimi koláčikmi prikvitla tiež pomerne neskoro, ale tam to bol veľmi rýchly proces a Insta fanúšikovia čoskoro prerástli tých facebookových. Približne pred rokom sme spustili aj TouTube kanál Lulusbakery, kde pridávam recepty a videá.

Pečenie sa stalo veľmi trendy a sociálne siete sú plné nastylovaných fotiek koláčikov a toriet. Prezraď nám, ako sa ti podarilo odlíšiť sa od konkurencie?

Obrovskú úlohu v tomto celom zohral fakt, že keď som pred pár rokmi začínala, pečenie ešte trendy nebolo. Bola som jedna z prvých, ktorá sa do toho po hlave pustila a ukazovala som ľudom to, že sa torty a koláče dajú piecť aj úplne inak, ako sme boli doteraz zvyknutí. Dnes je už mnoho šikovných cukrárok a blogeriek, ktoré si razia svoju cestičku. Vtedy bol tento trh ešte pomerne prázdny.

Druhou vecou je však to, že nepoľavujem, neuspokojujem sa s tým, že moje dezerty a torty sa ľudom páčia, chutia im a je o ne záujem, ale stále pracujem na vizuálnej i chuťovej stránke a na sociálnych sieťach je tá vizuálna stránka veľmi dôležitá. Zhrnula by som to teda do dvoch bodov: začala som v tom najsprávnejšom čase a nezaspávam na vavrínoch. 🙂

Ktorý kanál ti funguje najviac, ktorému venuješ najviac svojho času na spravovanie a ktorý ťa najviac baví? 🙂

Aj keď to bude znieť ako klišé, tie kanály fungujú naozaj všetky a vynikajúco! (klopkám si na čelo :D). Našla som si cestu, ktorá je najúčinnejšia na Facebooku a rovnako ďalšiu, úplné odlišnú, ktorá najlepšie zaberá na Instagrame. Na web si ľudia najčastejšie kliknú po odkaze na sociálnych sieťach a Youtube je kapitola sama o sebe. S ním sa ešte učíme pracovať, aj keď teraz sme mali prestávku, lebo som sa venovala novej knižke, onedlho však opäť začíname a už sa teším! Najviac ma baví Instagram, milujem ten okamžitý feedback od ľudí, tam sa človek nemusí brať až tak vážne.

https://www.instagram.com/p/BgBl9-nB5h7/?taken-by=lulusbakery.sk

Sleduješ si štatistiky v Analytics? Z ktorej zo sociálnych sietí ti prichádza najviac návštev na tvoj web?

Samozrejme. Analytics sledujem a to presne preto, aby som vedela, čo je najúčinnejšie a odkiaľ ľudia najviac prichádzajú na web. Zatiaľ vyhráva Instagram, najlepšie sú stories, kedže na ne dokážem dať priamy preklik na moju stránku. Každý môj príbeh vidí v priemere viac ako 10 000 ľudí. Facebook zaostáva približne o 40%

Pozrime sa na Facebook a Instagram. Hovoríš, že k týmto sociálnym sieťam pristupuješ rozdielne. Ako? 

Áno, k obom sociálnym sieťam mám úplne odlišné prístupy. Nejedná sa ani tak o to, že niektorá fotka by sa na Instagrame páčila a na Facebooku nie. Ide skôr o načasovanie a množstvo fotiek, či informácií v príspevku.

Gro mojej komunikácie na Facebooku je vždy v piatok, kedy ľudia dostanú tzv. súhrn môjho týždňa – fotky všetkých tort a koláčikov. V priebehu týždňa na Facebooku komunikujem menej. Skôr vtedy, keď o mne vyjde zaujímavý článok, mám voľné koláčiky k odberu alebo pripravujem nejakú novinku – či už v koláčovom svete, alebo v súvislosti s nastávajúcimi akciami.

https://www.instagram.com/p/BdpRZkVAxC7/?taken-by=lulusbakery.sk

A teraz poďme čisto k Instagramu 🙂 Poradíš nám nejaké tipy a triky na to, ako získavať followerov?

Nepoteším vás, nemám osvedčený kľúč na fanúšikov :). Zväčša už viem odhadnúť, čo sa im bude páčiť, ale doteraz ma niektoré odozvy a štatistiky vedia prekvapiť. Na Instagram sa snažím dávať aspoň 4 posty týždenne. Ono je to u mňa veľmi spontánne, pretože niekedy dám aj dva príspevky denne, inokedy o mne zasa 4 dni nepočuť. Môj Instagram stále funguje na mojom pocite, nie na presnom harmonograme.

Ideálne však je, aby sa na profile každý deň niečo dialo. Ľudia veľmi pozitívne reagujú aj na stories a v mojom prípade veľmi radi vidia pomedzi koláčikmi a tortami aj to, čo sa deje v mojom súkromnom živote, keďže Lulus je značka, ktorá je veľmi úzko spätá so mnou a nie len nejaká cukrárska výroba.

Najlepší zdieľací čas je štandardne – na večer. Vtedy to vždy najrýchlejšie vyskočí hore. Hastagy nepoužívam len tie svoje, ktoré som pre followerov vytvorila, aby všetky moje skupiny produktov našli na jednom mieste. Donedávna som na Instagram z veľkej väčšiny dávala fotky zo zrkadlovky, ktoré som si predtým upravovala vo Photoshope. Nedávno som si kúpila nový telefón so skvelým fotoaparátom a zrkadlovku už kvôli Instagramu nepotrebujem. Fotky si editujem v Snapseede, aby mali farby, ostrosť a kontrast presne také, aké si predstavujem.

Čo by si poradila začínajúcim food blogerom? Čo naopak neodporúčaš robiť na Instagrame?

Je dôležité dať si na fotkách záležať, ale keď človek fotí krásny produkt, ide to samo. Content by mal byť naozaj svieži, zábavný, odľahčený. Netreba seba, ani svoju prácu brať príliš vážne. Ľudia máju radi, ak si s nimi občas zažartujete. Treba im odpisovať, to je veľmi dôležité. K produktom a značke je potrebné pridať aj človeka, je to potom celé osobnejšie a pre ľudí príjemnejšie. Nehanbite sa ukázať aj seba, nie len dokonalé fotky :). Jednoducho, ak ľudia budú mať radi vás a vaše produkty, pôjde to už samo.

https://www.instagram.com/p/Bf5erGBgDBz/?taken-by=lulusbakery.sk

Na Instagrame máš veľkú fanúšikovskú základňu. Prezradíš nám, či si mala aj nejakú PR aktivitu, vďaka ktorej ti pribudlo viac followerov?

Nemala, ľuďom sa jednoducho páči, čo tam pridávam. Na fotkách si dávam záležať, celé je to farebné, veselé, produkty sú  “vyčačkané” a rovnako aj fotky. Kde tu sa ukážem aj ja a vždy sa snažím ľudom ukázať tú stránku cukrárčiny a môjho života, ktorú ešte nepoznajú. Teda – žiadne PR aktivity, zdieľacie súťaže, ani nič podobné. Ľudia prišli sami a je to vidieť aj na mojich followeroch – 91% ženy vo veku okolo 30 z Bratislavy, Trnavy a Čiech – to je presne moja cieľovka :).

Pozeráš sa na svoj Instagram profil ako na celok, alebo riešiš každý post samostatne – bez náväznosti na staršie posty?

Ako som už spomínala vyššie, môj Instagram je stále veľmi spontánny, neladím fotky farebne, kompozične a ani obsahovo podľa dní či mesiacov. Ako sa to u mňa vo výrobni deje, tak to fotím a postujem. Ale keď si otvoríte môj profil je to všetko farebné, svieže, veselé, kvietkové. Nie úmyselne, ono to tak u mňa jednoducho je.

Oslovili ťa nejaké značky za účelom spolupráce? Spolupracuješ s nejakou? Alebo sa venuješ len propagácii svojej značky LULU´s bakery?

Značky ma oslovujú často, ja si však spolupráce vyberám. Keďže mojou prioritou je ukazovať svoje produkty a nie zarábať na platených spoluprácach a tlačiť do mojich fanúšikov niečo, čomu ani sama neverím, nemusím mať rozbehnutých veľa spoluprác. Dobré sú spolupráce s produktami a značkami, ktoré sú naozaj kvalitné a verím im.

Pomohla som mnohým začínajúcim značkám s rozbehom.Veľmi dobre sa to osvedčilo, lebo v oblasti cukrárčiny som pre mnohé dievčatá a ženy naozaj tou, ktorá udáva trendy. A preto, keď im predstavím niečo nové, krásne a ešte ich aj naučím, ako to používať, tak po týchto produktoch hneď “chňapnú” . Momentálne rokujem o spolupráci s jednou veľkou elektro značkou, no zatiaľ som v štádiu testovania, keďže to, čo predstavím svojim fanúšikom, musí byť naozaj na 100% tip top.

https://www.instagram.com/p/BY0j76Tgctr/?taken-by=lulusbakery.sk

Prezraď nám, či máš nejaké lovebrandy, ktorým by si chcela robiť promo 🙂

Veru mám. Kvalitné kuchynské roboty, tie najlepšie čokolády či mliečne produkty na trhu. To by sa mi páčilo :).

Máš aj vlastný Youtube kanál, ktorý sa teší obľube. Prezradíš nám viac o tom, ako natáčas svoje videá? Kto ti s nimi pomáha? Ako je to časovo a finančne náročné?

Celú Sladkú školu zastrešujem ja s mojimi dvomi kamarátmi, ktorí natáčajú, strihajú, editujú a upravujú. Časovo je Youtube, samozrejme, najnáročnejší, pretože točíme vždy večer, keďže všetci traja sme zamestnaní a moja výrobňa musí “byt spustená” vždy aspoň do 17tej. Potom všetko vyupratujem, popremiestňujeme nábytok, chlapci prinesú techniku a ideme na to. Vždy sa snažíme natočiť aspoň dva recepty naraz, no je to veru makačka, ale náš kanál sa naozaj teší úspechu, ľudia majú videá radi a veľa podľa nich pečú, takže nás to posúva ďalej. Práve Sladká škola je segment, v ktorom by som divákom rada predstavila aj nové produkty, či kuchynské pomôcky, takže tu sa veľmi teším na nové spolupráce a som im otvorená :).

Na Youtube máš veľa odberateľov a videá majú slušné čísla videní. Máš recept na dokonalý vlog?

Ani náhodou! Ešte stále sa učíme. Zatiaľ sa mi však najlepšie osvedčila prirodzenosť a občasné nedokonalosti, ktoré nemažeme, ale naopak vyzdvihneme, aby sa ľudia pri pečení a učení aj pobavili. Veď o tom to je.

https://www.instagram.com/p/BaZhDJMAavz/?taken-by=lulusbakery.sk

Z online si prirodzene prešla aj do offlinu a vydala si knihu. Aké sú tvoje ďalšie ciele?

Onedlho vyjde môj ďalší projekt, ktorý sme vymysleli s mojím vydavateľstvom Tatran. Bude to úplne nový formát, niečo medzi knižkou, zápisníkom, diárom, receptárom a ja sa už neviem dočkať. “Lulus receptár” bude obsahovať 15 mojich nových receptov, mnoho strán tipov a trikov, popretkávaný bude nádhernými fotkami, ale hlavné je to, že v ňom bude mnoho strán na vlastné recepty čitateľov. Jednoducho miesto, kde nájdete všetko, keď si chcete niečo napiecť a môžete si do neho zapisovať svoje obľúbené recepty na krásne a veľmi funkčne navrhnuté strany (na ktorých som sa veru namakala). Ideálny darček! Vyjde už v septembri a verím, že to bude dokonalé :).

Dáš nám tip na 3 inšpiratívne Instagramy?  

@jennaraecakes

@sweetbloomcakes

@meringuegirls

A na záver – skús dať v jednej vete najlepšiu radu ľuďom, ktorí chcú preraziť na Instagrame.

Buďte veselí, spontánni, úprimní a svoji. Určite to zaberie, veď “hercov a herečiek” je na Instagrame už dosť.