HR. Zháňanie ľudí. Stačí dať inzerát na profesiu alebo jobs.cz a pekne vytriediť zozbierané CVčka. Polovičke sa nestihneme ani ozvať a z druhej si vyberieme 10 ľudí, ktorí sa najviac hodia na našu pozíciu. S nimi urobíme pohovor a vyberieme jedného či dvoch najlepšich. Presne takto to fungovalo ešte pred 5 rokmi. Tie časy sú dávno preč.

Firmy začali využívať Linkedin. Nová vec. Všetko bolo fajn, kým z toho HR agentúry neurobili portál s nezmyselnými chválami a kým priemernému programátorovi nezačalo chodiť 5 nezmyselných ponúk denne.

Potom sa objavil Facebook s možnosťou targetovania. Všetko to fungovalo výborne, až kým to nezačali robiť všetci. Ďalším krokom bola krásna firemná landing page. Prečo hľadať ľudí len cez pracovné portály, keď máte skvelé informácie o firme? Nuž, aj toto pomaly prestáva fungovať. A čo teraz?

Hľadať ľudí už nie je vôbec jednoduché. Česká republika má jednu z najnižších nezamestnaností v EÚ. Choďte si pozrieť na pražské metro. Je oblepené tonami pracovných ponúk. V Bratislave síce metro nemáme, ale problém so zháňaním šikovných ľudí máme rovnaký.

V tejto dobe nastupujú kreatívci. Napríklad takí ako my. Pri hiringu šikovných ľudí pomáhame nielen naším klientom, ale aj sebe. Používame šikovné nástroje a hlavne, často pracujeme s kreativitou. Dáme pár príkladov z praxe a zopár dobre mienených rád.

1. Kampaň si vždy premyslite

Áno kampaň. Už aj zháňanie ľudí sa stáva kampaňou. Čím lepšie ju premyslíte a zacielite, tým lepšie výsledky môžete očakávať.

2. Otvorte dvere do firemného života

Cez Instagram, blogmi, Facebookom či videami na Youtube. Ukážte, ako to u vás vyzerá a tým nemyslíme fotky pracovných priestorov. Ukážte, že máte v tíme skvelých ľudí. Pracovne ako aj ľudsky.

 

3. Buďte kreatívni

Pracovných inzerátov je na webe strašne veľa. Musíte vedieť vytŕčať. Musíte vedieť zaujať. Zachytiť pozornosť. Dnes už na priemerne napísaný inzerát zareaguje málokto. Ak hľadáte ľudí a nie ste firma so silným brandom (ako napriklad ESET), musíte byť kreatívni. Takto sme kreovali my, keď jedna z veľkých korporácií hľadala developera.

 

4. A naopak. Nebuďte až príliš kreatívni

Kreativita nesmie zabiť inzerát. Nemala by byt prehnaná. Vždy musí byť jasné o akú pracovnú pozíciu ide a čo u kandidáta hľadáte. My sme raz urobili veľmi úspešný inzerát na CTO, ktorý mal veľký úspech a nedošlo nám z neho ani jedno CV. Hneď v zápätí sme urobili jasnejší inzerát, ktorý bol niekoľko krát menej úspešný, no došlo nám hneď niekoľko CVčiek.

5. Kreativita aj na pohovoroch

Aj samotný pohovor je miestom, kde môžete zaujať. Niekedy na to stačí aj šikovný darček, ktorým sa uvoľní atmosféra a odbúra stres.

6. Vyhýbajte sa klišé

Ľudia sú už alergickí (úprimne aj ja) na firmy, ktoré sú mladé a dynamické. Čo to znamená? Že je tam každú chvíľu niekto iný? Že sú tam samí juniori?  Ukážte radšej, čo tým myslíte.

Otvorte sa a vytvorte blog, kde zaujímavo a konkrétne opíšte pracovnú pozíciu. Ukážte v inzeráte, v ponuke či na blogu nie len to pozitívne, ale aj negatívne. Buďte úprimní. Takto zaujmete kandidáta oveľa viac. Žiadna práca nebola nikdy na 100% taká, ako si ju niekto predstavoval. Ale aj 90% je skvelých.

7. Hovorte jazykom adepta

Inzeráty robia prevažne HR manažéri, v tom lepšom prípade šéfovia oddelení. Veľakrát sa stane, že sú inzeráty príliš všeobecné, nezaujímavé a niekedy aj mýlne. My máme fintu. Ak vytvoríme inzerát, dáme ho skontrolovať ľuďom z danej profesie. Inzerát na programátora kontrolujú programátori, inzerát na grafika grafici atď. Dokonca nám mnohí s tvorbou inzerátov pomáhajú.

8. Vyhodnocujte, testujte

Keďže ide o zložitý proces, treba ho neustále vyhodnocovať. Každý jeden inzerát na sociálnych sieťach vyhodnocujte vždy po týždni. Nestačí sa pozerať len na lajky, ale na to, či vám ľudia z daného inzerátu posielajú CVčka. Taktiež niečo, čo fungovalo pred pol rokom, dnes už platiť nemusí. Vyhodnocujte kanály ktorými inzerujete, kombinujte a hlavne skúšajte nové veci.

9. Myslite aj na obdobie medzi pohovorom a nástupom

Vo veľkých korporáciách, ako aj v menších firmách, sa úplne zabúda na stav medzi prijatím kandidáta a jeho nástupom. Ľudia musia občas absolvovať previerky, lekárske prehliadky, musia nastúpiť na iné miesto a je možné, že na vás zabudnú. Je dobré sa týmto ľudom do nástupu pripomínať. Napríklad e-mailom, že sa na nich tešíte. Alebo im napíšte SMS-ku. Jednoducho s nimi aktívne a kreatívne komunikovať aj po prijatí.

My sme si vymysleli 6 pravidiel pre inzeráty, ktoré sa snažíme dodržiavať:

  • jednoduché nie fádne
  • priamočiare nie nudné
  • kreatívne nie zložité
  • jemne vtipné, nie trápne
  • jasné nie tuctové
  • s odkazom nie pretextované

Naše rady nie sú univerzálne, neplatia pre každého. Chceme hlavne povedať, že klasický HR už nefunguje. Že headhunting na Linkedine je často až kontraproduktívny. Že HR je už natoľko komplikovaný proces, že vyžaduje kreatívny prístup.

Dôkazom toho je aj to, že sme sa za posledný rok podieľali na viac ako 10 HR kampaniach pre rôznych klientov.

A na záver trosku pesimizmu. Treba sa zmieriť s tým, že hľadanie ľudí bude už len komplikovanejšie, zložitejšie, drahšie a náročnejšie. Lepšie to už nebude.

Na druhej strane, aj v horších časoch môžete stále prijímať ľudí o čosi úspešnejšie, ako tí ostatní.