Slobodná tlač v ohrození
V prvom rade nás k navrhnutiu tak riskantnej kampane, ktorá mohla naraziť na vlnu nepochopenia, motivovala súčasná situácia na Slovensku. Keď sme koncept v decembri pripravovali, situácia nebola zďaleka tak vážna ako v posledných týždňoch, no napriek tomu sme sa už v tej dobe dočítali o niekoľkých veciach, ktoré nás zarazili.
Prečítali sme si napríklad, že slovenskí novinári sú údajne „špinavé protislovenské prostitútky”. Sme názoru, že spochybňovať takto hygienu novinárov je nanajvýš neférové. Navyše, naša definícia slova „protislovenský” nám na novinárov, ktorí píšu objektívne a nezaujato (inak povedané slobodne) nesedí. Nasledovalo zrušenie relácie Reportéri, výrazný prepad Slovenska v rebríčku slobody tlače, a tak sme sa rozhodli niečo s tým spraviť.
Férová kampaň s férovým klientom
Z podnetu bol teda nápad, z nápadu koncept a z konceptu kampaň. Vedeli sme, že jeden z našich klientov má obzvlášť rád férovosť a už v minulosti sa postavil za silné témy aj napriek riziku, že im podobné aktivity môžu v očiach verejnosti uškodiť. Operátor O2 sa pre nápad nadchol, koncept sa im okamžite zapáčil a kampaň bola na svete.
S kampaňou nám ochotne pomohla interná agentúra Oliver agency a redakcia Sódy, magazínu operátora O2 – Folk Publishing, a odrazu sme v našom boji za slobodnú tlač neboli sami.
Z čítania ku káve samizdat za slobodnú tlač
Vytvorili sme špeciálne vydanie magazínu Sóda, v ktorom sme sa venovali témam cenzúry a slobodnej tlače. Upozorňovali sme, že história sa môže jednoducho zopakovať a my nesmieme dovoliť, aby sa pomery v slovenskej žurnalistike vrátili do starých koľají, ako tomu bolo pred rokom 1989.
Celé vydanie sa nieslo v duchu samizdatov – tajne vydávané diela, ktoré počas komunizmu predstavovali jedinú cestu, ako sa dostať k zahraničnej literatúre. Pri pripravovaní vydania sme všetko konzultovali so Slovenským národným múzeom, ktoré nám pomohlo s autenticitou obsahu a výzoru samotnej samizdatovej obálky časopisu. Zároveň sme sa dozvedeli viac o nešťastných pomeroch v komunistickom Československu počas intenzívnej cenzúry.
Pravda nesmie zostať skrytá
Medzitým, pri pripravovaní kampane, sa však situácia na Slovensku zmenila a o to viac sme chceli kampaň realizovať. Investigatívni novinári predsa každodenne bojujú za pravdu, a je na čase, aby niekto bojoval za nich.
Aj keď sa vieme nadchnúť pre všetky kampane, do ktorých sa pustíme, niektoré kampane sú nám predsa len bližšie. Pri našom boji za slobodnú tlač sa spojila pekná myšlienka s dobrým zámerom a spokojným klientom a my sme veľmi radi, že sa nám kampaň podarilo dotiahnuť do úspešného konca.