Poďme si zhrnúť social media novinky posledných týždňov a skúsme si načrtnúť nové trendy v digitálnom marketingu, ktoré majú potenciál stať sa trendom aj nadchádzajúci rok, ak nie dekádu. Prajeme príjemné čítanie a vitajte v roku 2020!
Instagram začal oficiálne testovať nové rozhranie pre desktopy
Marketéri, socialisti, influenceri – dočkali sme sa?! Instagram konečne začína testovať verziu rozhrania určeného pre desktopy. Avšak, zdá sa, že možnosť pohodlne plánovať a uverejňovať príspevky priamo cez desktop je ešte stále v nedohľadne.
Prvý neoficiálny testing prebehol minulý rok vo februári, pričom Instagram avizoval, že sa k testovaniu nového rozhrania vráti opäť v októbri toho istého roka. Nová funkcionalita rozhrania by mala priniesť možnosť zasielania DM prostredníctvom desktopovej verzie Instagramu, a to vzhľadom na fakt, že nie všetci užívatelia majú prístup k platforme cez aplikáciu.
Spočiatku bude mať prístup k svojej desktopovej verzii DM len obmedzený počet ľudí, na ktorých sa nová funkcionalita bude testovať. Predpokladáme, že v budúcnosti by sa nová verzia DM mohla dostať aj k širšej skupine užívateľov. Je tiež dôležité spomenúť, že Facebook už nejaký čas pracuje aj na pláne prepojiť funkcie zasielania správ všetkých svojich aplikácií do jedného rámca. Ak by sa mu to podarilo, mohli by sme cez jednu aplikáciu posielať správy priamo na WhatsApp, Messenger alebo Instagram.
Oslavy k novému, plne funkčnému Instagram rozhraniu, ktoré by bolo nielen užívateľský prívetivé, ale zároveň “marketing friendly”, musíme zatiaľ odložiť. Novú funkcionalitu by však s prehľadom privítali značky alebo sféra e-commerce, ktorá si zakladá na priamej komunikácii a zákazníckej podpore cez sociálne siete.
Vlastné AR filtre na Instagrame dokážu za krátky čas vybudovať obrovské publikum
Verejná dostupnosť a široké možnosti úpravy AR filtrov vďaka Spark AR Studio už nie sú vzdialenou budúcnosťou, ale realitou. Vytvoriť si vlastný AR filter dnes dokáže aj menej technicky zdatný človek, čo dáva príležitosť užívateľom využiť tento prvok interaktívnej komunikácie naplno. Stačí nám len dobrý nápad, jednoduchá mechanika, laptop, trpezlivosť, a AR filter s virálnym potenciálom, ktorý dokáže osloviť širokú masu užívateľov, je na svete!
Presvedčiť nás o tom mohli aj AR filtre, ktoré zaznamenali “virálny boom” na prelome rokov 2019 a 2020. V zásade išlo o jednoduché AR filtre vytvorené bežnými užívateľmi. Filtre uverejnené na Instagrame doslova kopírovali mechaniku už niektorých existujúcich filtrov v štýle “2020 predictions”,“fortune teller” alebo “Which Character Are You”. Úlohou filtrov bolo priradiť vám, na základe náhodného výberu, vašu predpoveď na rok 2020 alebo animovanú postavu z animovaných filmov. Pritom podobný formát “kvízov” bol dlhé roky populárny aj na Facebooku, len pre Instagram neexistoval rovnako atraktívny a interaktívny ekvivalent.
Na to, aby ste si “súkromný” AR filter mohli vyskúšať, musíte prejsť do profilu samotného autora a filter si stiahnúť, čo niektorým autorom za krátky čas prinieslo enormný nárast nových sledovateľov. Fillip Soccini, autor “2020 predictions” mal pred vytvorením filtra “len” okolo 7-tis. followerov. Dnes ich má na svojom profile viac ako 100-tis. Taktiež Arno Partissimo, autor AR filtra “Which Disney Character Are You” si polepšil o neuveriteľných 620-tis. followerov.
Potenciál, vybudovať si silnú základňu sledovateľov pomocou vlastných AR filtrov, je nespochybniteľný. Je len otázkou času, kedy sa do tvorby vlastných interaktívnych AR filtrov pustia aj ďalší influenceri, značky a biznis sektor.
Facebook zobrazuje detaily zobrazenia reklám už aj bežným užívateľom
Facebook sa snaží očistiť svoje meno a napravuje chyby, ktoré spôsobil zneužitím osobných údajov užívateľov, ktoré s obchodným zámerom poskytol tretím stranám. Po novom sa snaží byť transparentnejší, aby svojim užívateľom pomohol lepšie pochopiť, odkiaľ získané dáta pochádzajú a prečo zobrazovanú reklamu zobrazuje práve im.
Prvé zmeny podmienok zobrazovania reklám vošli do účinnosti už vo februári minulého roka, kedy Facebook do svojich reklamných formátov začlenil, z prostredia internetu veľmi známy informačný prvok – “Prečo sa mi zobrazuje táto reklama?”.
Nová aktualizácia pridáva užívateľom možnosť vidieť celý zoznam spoločností využívajúcich ich osobné údaje poskytnuté pre reklamné zacielenie. Okrem zobrazovaných informácií sa môže sám užívateľ rozhodnúť,či bude v danom cieľovom publiku spoločnosti zahrnutý, alebo vyradený. Vyradiť sa zo zacielenia môže užívateľ nielen v prípade jednej značky, ale aj v prípade príbuzných značiek.
Dodatok slúži najmä užívateľom, ktorým dáva možnosť väčšej kontroly nad svojimi osobnými údajmi, čo je v problematike zneužívania osobných údajov tretími stranami podstatným krokom vpred. Nová možnosť by mala byť dostupná v časti “Predvoľby reklám” (Ads Preferences).
Facebook inovuje možnosti Instant Articles
Vylepšené propagačné vlastnosti a novú funkcionalitu zdieľania pridal Facebook aj do svojich Instant Articles. Užívateľom a vydavateľom chce konečne umožniť dlhoočakávanú obsahovú recirkuláciu a navigáciu pod príspevkami.
Hlavným prídavkom je kompletne nová sada navigačných tlačidiel nachádzajúca sa v pätičke každého IA. Funkcionalita tlačidiel po novom nielen umožňuje obsah zdieľať, ale aj vyhľadávať ďalší obsah vydavateľa.
Prvé tri tlačidlá umožnia obsah ukladať alebo zdieľať prostredníctvom súkromnej správy, alebo skupinového či verejného zdieľania, ktoré môže značne zvýšiť distribučný potenciál a celkový dosah jednotlivých príspevkov.
Po kliknutí na tlačidlo “More from…” sa jednoducho preklikneme na zoznam ďalších článkov publikovaných pod rovnakým vydavateľom. Samozrejmosťou je aj nová možnosť zdieľania IA priamo do príbehov, takže ani “storkárom” neuniknú najnovšie informácie zo sveta, ktoré si môžu pohodlne prečítať priamo v príbehu.
Za pomerne rozsiahlou aktualizáciou nových funkcií je asi fakt, že Facebook sa opäť snaží získať stratených užívateľov a vydavateľov využívajúcich IA. Od roku 2018 ich počet klesol až o 50 %, čo je pochopiteľné vzhľadom na predchádzajúce pasívne možnosti interakcie s obsahom.
Chystá Facebook novú revolúciu v oblasti e-commerce a live-shoppingu?
Nedávno Facebook predstavil svetu svoj projekt Marketplace, s ktorým zožal úspech a záujem vo sfére e-commerce. Teraz sa však zdá, že svoje posledné slovo v oblasti online shoppingu stále nepovedal.
Koncom minulého roka v tajnosti odkúpil nízkonákladovú spoločnosť Packagd. Ako neskôr uviedol, spoločnosť sa zaoberá výskumom nových možností online komunikácie medzi obchodníkom a zákazníkom prostredníctvom priameho videohovoru.
Podobnú možnosť priamej komunikácie s predajcom, resp. “live shopping” už Facebook testoval s vybranými užívateľmi z Thajska. Facebook Live, ako službu nazvali, mal obchodníkom, a teda ich stránkam, predstaviť produkty v rámci live streamu, ktoré si následne užívatelia mohli zakúpiť prostredníctvom snímky obrazovky.
Spomínaný projekt sa zdá byť pozastavený, ale nákup spoločnosti Packagd by mohol naznačovať, že Facebook aj naďalej pracuje s myšlienkou využívať potenciál live-streamu ako prostriedku podpory alebo samotného live-nákupu. Znamenalo by to, že okrem novej platformy, resp. nastavby služby Marketplace by mal určite priniesť svoju vlastnú platobnú bránu, ktorá by uľahčila prevod prostriedkov. V každom prípade je viac než isté, že Facebook sa bude v roku 2020 sústrediť práve na invenciu vo sfére live-nakupovania.
Snapchat testuje rozpoznávanie loga svetových značiek priamo vo fotografiách
Snapchat začína testovať novinku, ktorou je automatické rozpoznávanie loga značiek prostredníctvom fotoaparátu. Zámerom je vytvoriť priestor pre interaktívnu komunikáciu veľkých značiek, ktorá by užívateľom bola schopná sprostredkovať jedinečnú skúsenosť so značkou za pomoci augmentovanej reality, ktorú už môžeme poznať z populárnych AR filtrov.
Užívatelia by si jednoducho nasnímali logo priamo z produktu alebo iného obrandovaného média, čím by sa im v aplikácii odomkla nová možnosť jedinečnej a personalizovanej interakcie so známou značkou. Medzi prvými značkami, na ktorých sa nová fičura na rozpoznávanie log začne testovať, budú giganty Coca Cola a McDonald’s.
Snapchat však premýšľa vo veľkom, a tak nechce priniesť len akýsi nový foto-filter, ale celý rad možností určených pre samostatný reklamný ekosystém prepojený jedinou aplikáciou. Vnútorný algoritmus by mal rozpoznávať obraz rovnako ako súčasné internetové vyhľadávače. Na to, ako bude táto nová funkcionalita fungovať, si budeme musieť ešte chvíľu počkať, no už teraz je jasné, že konkurencia nebude dlho čakať.
Nateraz všetko a my sa vám so social džúsikom prihlásime opäť vo februári. Naďalej čítajte naše blogy a dajte nám vedieť ako sa vám páčil tento článok.