Hlásime sa vám opäť z prostredia našich kuchýň, obývačiek a improvizovaných domácich pracovní. Po dlhých týždňoch strávených v polohe “sedmo” a “ležmo” nám konečne svitá na lepšie časy v podobe uvoľňovania opatrení. Ako však COVID-19 ovplyvnil udalosti a technologický vývoj v digitálnom marketingu a social media komunikácii? Prečítajte si v našom novom Social Juice.
Ako rástli čísla na sociálnych sieťach počas COVID-19?
Nárast denných aktívnych užívateľov a dopytu po online službách, ako prvý, ešte na začiatku marca 2020, zaznamenal Facebook. Vo svojej oficiálnej správe priznal (1) globálny pokles tržieb z platenej reklamy a (2) globálny nárast aktivity v aplikáciách Messenger (+70%) a WhatsApp (+50%). Užívatelia v aplikáciách uprednostňovali možnosti individuálnych a skupinových videohovorov. Zároveň sa zvýšil aj záujem o live-streaming, a teda službu Facebook Live, ktorej funkcionalitu Facebook plánuje ďalej rozširovať.
Zvýšený záujem o online služby zaznamenal aj LinkedIn, ktorého užívatelia sa počas karanténnych opatrení snažili efektívne využiť svoj čas samovzdelávaním. Výsledkom toho je až 3-násobne vyššia priemerná doba sledovania online kurzov v službe LinkedIn Learning, ktorá ešte v apríli 2020 prekonala rekord 1,7 mil. hodín strávených sledovaním kurzov. LinkedIn, ktorého väčšina dostupných kurzov je platená, na túto skutočnosť zareagoval tým, že sprístupnil väčšinu svojich kurzov užívateľom zadarmo. Do LinkedIn Learning zároveň pridal nové možnosti pre vyhľadávanie relevantného obsahu, ktoré by užívateľom mali pomôcť vo výbere preferovaných kurzov.
Rekordný nárast aktivity na svojej platforme zaznamenal Twitter aj Youtube, v dôsledku čoho pripustili možnosť určitých technických obmedzení, za účelom zachovania stability a kvality poskytovaných služieb. V oboch prípadoch sa rapídne zvýšil záujem o video-streaming a live-streaming, čo malo za následok obmedzenie kvality streamovaných videí. Twitter neskôr uviedol, že aktivita užívateľov sa zvýšila až o 45 % v porovnaní so štvrtým kvartálom minulého roku; a taktiež sa zvýšila aktivita v DM o 30 %.
Podľa App Anie a SocialMediaToday sa priemerná doba strávená používaním aplikácií v prvom kvartáli roku 2020 medziročne zvýšila o 20 %. Globálne výdavky užívateľov pritom vzrástli, v prípade iOS o 15 % a v prípade Android o 5 %. Medzi top 5 najsťahovanejších a užívateľsky najatraktívnejších aplikácií stále patrí: TikTok, WhatsApp, Facebook, Instagram a Messenger.
Uvoľňovanie spoločenskej situácie pociťujeme už aj v digitálnom marketingu a v brandovej komunikácii na sociálnych sieťach. Prvotnú paniku a obavy vystriedalo uvedomenie si, že život, ako ho poznáme, neskončil, len sa jednoducho presunul z rušných ulíc a nákupných centier na internet. Práve v tom momente online prostredie doslova zaplavil rekordný počet užívateľov, túžiacich po vzájomnej komunikácii a zaujímavom obsahu. Už niet pochýb o tom, že aktuálne zažívame “zlaté časy internetu”, a ak ste doteraz neboli úplne presvedčení či pokračovať, alebo vôbec začať komunikovať online, je najvyšší čas.
TikTok, Instagram a Facebook pomáha ľuďom a podnikom postihnutým COVID-19
“Pomáhať si v ťažkých časoch” sa stáva mantrou sociálnych sietí, ktoré sa rozhodli využiť svoj vplyv na pomoc ľuďom a podnikom postihnutým COVID-19. Naprieč ich rozhraniami v aplikáciách pribudli nové možnosti “fundraisingu”, ktorého finančné prostriedky putovali na pomoc registrovaným neziskovkám a občianskym iniciatívam.
“Donations Stickers”, ako možnosť priamej podpory a zberu finančných prostriedkov, bola pridaná napríklad do videí na TikTok-u, ale aj do stories a live-streamov na Instagrame a Facebooku. Pomocou interaktívnych nálepiek mohli bežní užívatelia finančne pomôcť rôznym charitám, iniciatívam alebo spoločnostiam a lokálnym podnikom postihnutým COVID-19 alebo nálepku s výzvou o pomoc jednoducho ďalej zdieľať medzi ďalších užívateľov, potenciálnych darcov.
Nezávislá iniciatíva sociálnych sietí vznikla ako rýchla reakcia na vývoj aktuálnej situácie, a aj keď by sa mohlo zdať, že funkcionalita “nálepiek” je len dočasným riešením, Facebook ani Instagram nezavrhol možnosť, že nálepky s miernym update-om zostanú aj po skončení globálnej pandémie COVID-19.
Instagram pridáva do svojich Stories nové fonty a vizuálne prvky (+ ďalšie novinky)
“Malý update pre Instagram, ale veľký update pre užívateľov” pribudne do Stories, ktoré dostanú nielen nové fonty, ale aj vizuálne prvky, vďaka ktorým váš text v príbehoch ešte oveľa viac vynikne. Dátum spustenia nových fontov v Stories Instagram oficiálne nepredstavil, ale prezradil, že v súčasnosti už prebieha testovanie u vybraných užívateľov.
https://twitter.com/i/status/1255543856218509312
Facebook a Instagram neustále inovujú svoje funkcie v Stories, a tak za posledné obdobie pribudlo niekoľko fičúriek, ktoré ste si už mohli všimnúť aj vo vašich príbehoch.
Napríklad, len za mesiac Apríl 2020 pribudli:
- “Stay Home stickers”, ktoré vznikli ako iniciatíva Instagramu zmierniť dopady globálnej pandémie COVID-19
- Interaktívne náhľady video príspevkov v IGTV, ktoré užívateľom dovoľujú prehrať prvých 15 s z videa
- “Foundraising alebo Gift Cards” nálepky, ktorými môžete priamo alebo cez neziskovky pomôcť podnikom postihnutým pandémiou COVID-19
- “Challenge stickers”, prostredníctvom ktorých môžete užívateľov priamo v Stories vyzývať k splneniu rôznych výziev
- Bounce, Pan, Zoom In a Zoom Out – animačné prvky, ktorými môžete oživiť statické fotografie vo Facebook Stories
Online “praská vo švíkoch”, a to si veľmi dobre uvedomujú aj developeri z Facebooku, ktorí za posledné dva mesiace stihli pripraviť, otestovať alebo spustiť naozaj veľké množstvo noviniek. Niekedy sa však stáva, a to najmä pri naháňaní sa za exkluzivitou, že význam niektorých update-ov sa mierne javí ako dočasný alebo celkom zbytočný.
Príkladom je aj test novej “nálepky DM ME”, ktorá vznikla ako rýchla reakcia na 50 % nárast užívateľského záujmu po osobných správach. Keďže funkcionalita nálepky je takmer identická s už fungujúcou “nálepkou Ask Me Question”, je význam a uplatnenie tejto nálepky v prostredí Stories otázny.
Plánuje TikTok využiť svoj e-commerce potenciál?
Najrýchlejšie rozrastajúca sa sociálna sieť TikTok vyvoláva otázky (ale aj vrásky na tvári) jej užívateľov, marketérov, influencerov a kreatívnych tvorcov, kedy a ako konečne plánuje využiť svoj e-commerce potenciál. V aplikácii, od jej spustenia v roku 2016, stále chýbajú dostupné obchodné nástroje a možnosti obsahovej monetizácie.
TikTok pritom ešte minulý rok ohlásil testovanie vlastných e-commerce nástrojov, ktoré by údajne mali priniesť možnosti monetizácie obsahov, online obchodovania a jeho externého prepojenia s aplikáciou. Spoločnostiam a užívateľom, ktorí prejavujú záujem o e-commerce nástroje, zatiaľ na propagáciu značky, produktov a služieb odporučil využiť komunikačný potenciál dostupných TikTok influencerov.
Zaostávajú aj možnosti platenej inzercie obsahov. V súčasnosti si môžete založiť len akýsi business účet, ktorý obsahuje základné možnosti inzerovania a analytiky. Reklamný nástroj však nie je dostupný pre každého a jeho registrácia je podmienená žiadosťou, ktorú schvaľuje, resp. zamieta TikTok. Ak sa pozrieme na samotný obsah v aplikácii, tak už len z bežného prehliadania je každému jasné, že množstvo sponzorovaných príspevkov je stále veľmi nízke.
Aký je jeho skutočný zámer? Orientuje sa TikTok predovšetkým na potreby bežných užívateľov a snaží sa byť “obchodne nezávislý”? Alebo svoje posledné slovo v e-commerce ešte nepovedal a všetku pozornosť venuje vývoju nových interaktívnych nástrojov? Ďalší postup by mohla naznačiť jeho čínska verzia Donuyin, ktorej sa vďaka integrácii e-commerce nástrojov podarilo v minulom roku zarobiť rekordných 122 mil. dolárov, čo predstavuje takmer dvojnásobok ročného príjmu z aplikácie TikTok.
TikTok predstavil desktopovú verziu a novú video edit fičúrku “Adjust Clips”
Zostaneme ešte pri TikTok-u, ktorý nedávno na svojej stránke “nenápadne” pridal možnosť prihlásenia sa, čím umožnil všetkým užívateľom (a zároveň uľahčil prácu všetkým social media managerom) spravovať svoj účet prostredníctvom desktopovej verzie v počítači.
Nová možnosť prihlásenia sa však z nepochopiteľného dôvodu nenachádza na domovskej stránke TikTok (ako by sme očakávali), ale je schovaná v kategórii “Trends”, na ktorú sa musíte prekliknúť z hlavnej stránky cez rozbaľovacie menu.
Po prihlásení sa do desktopovej verzie účtu môžete jednoducho prehliadať dostupný užívateľský obsah v záložkách “trends” a “explore” alebo pridávať vlastný video obsah (zatiaľ bez možnosti video upraviť v integrovanom video editore). V prípade, že vlastníte PRO verziu TikTok účtu, môžete súčasne spravovať niekoľko účtov naraz, alebo sledovať základné analytické “overview údaje” o každom zo spravovaných účtov.
Vo svojej aplikácii TikTok nedávno predstavil ďalšiu novinku – “Adjust Clips” – vylepšený video editor, v ktorom si užívatelia môžu poskladať video z viacerých “videoklipov” alebo “scén”, ktoré následne môžu upravovať, strihať a usporadúvať do výslednej podoby videa (rovnako, ako to poznáme z iných video edit aplikácií). Novinkou nabáda svojich užívateľov tvoriť ešte kvalitnejší a kreatívnejší “príbehový” obsah, priamo v aplikácii TikTok.
Instagram Live-Stream si môžeme pozrieť už aj z desktopu
Vzhľadom na zvýšený užívateľský záujem o live-stream vysielanie počas COVID-19, pridáva Instagram možnosť sledovať a zdieľať live-stream vysielanie (Instagram Live) aj v desktopovej verzii aplikácie, takže svoj obľúbený live-stream si odteraz môžete pohodlne pozrieť aj cez prehliadač vo svojom počítači.
Sledovanie live-streamov v desktopovej verzii Instagramu prebieha v komprimovanom vertikálnom zobrazení (rovnako ako v prípade mobilnej verzie) a funkcionalitu, samozrejme, dopĺňa možnosť komentovania v bočnom paneli vysielania. Najdôležitejším prvkom novinky, ktorý poteší predovšetkým samotných tvorcov live-streamov, je možnosť zdieľania URL adresy vysielania cez unikátny, “všade-integrovateľný” odkaz, cez ktorý sa jednoducho môžete zapojiť do už prebiehajúceho vysielania.
A keď sme už pri tom zdieľaní live-streamov, Instagram ešte v marci 2020 predstavil svoju ďalšiu novinku, ktorou je možnosť zdieľania live-stream vysielania, resp. jeho záznamu, prostredníctvom Stories a IGTV, okamžite po skončení vysielania. Užívateľom by mala byť ponúknutá aj možnosť stiahnutia si svojho live-streamu, ktorý si dodatočne môžu upraviť v post-produkcii a publikovať jeho upravenú verziu. Záujem tvorcov o aktívne zverejňovanie záznamov z live-stream vysielania by mohla podporiť aj pripravovaná monetizácia obsahu v IGTV, ktorá by mala byť na trh uvedená ešte tento rok.
Twitter a Instagram premýšľa nad skupinovým Live-Stream vysielaním
Social distancing a heslo “Stay Safe, Stay Home” počas COVID-19 nepodceňoval ani Instagram a Twitter. V karanténnych podmienkach obaja premýšľali, ako by mohli podporiť kooperácie dvoch a viacerých užívateľov, resp. tvorcov obsahu, v rámci jedného, spoločného live-stream vysielania, bez toho, aby sa užívatelia museli navzájom fyzicky stretnúť.
Kým Instagram túto možnosť zatiaľ len zvažuje a premýšľa nad pridaním úplne novej video funkcionality do live-stream vysielania, inšpirovanú video-chat aplikáciou Zoom, Twitter už do svojich živých prenosov stihol pridať možnosť “pozvať audio hostí”. Novinka umožňuje organizátorom live-streamu pridať až troch užívateľov, ktorí sa do živého vysielania môžu zapojiť ako “audio quests”, teda hostia, ktorí v živom prenose vystupujú len ako komentujúce hlasy.
Podobnú funkcionalitu však už dávnejšie môžeme poznať z Instagramu a Facebooku, ktorí ju paradoxne ešte v minulom roku zo svojho živého vysielania odstránili. Ako uviedol Instagram, jeho hlavným zámerom v súčasnej situácii je stabilizovať situáciu spojenú s rekordným záujmom užívateľov o live-stream, čím sa snaží zlepšiť kompresiu a stabilitu prenosu. V budúcnosti však pridanie novej možnosti “pripojiť sa k spoločnému live-streamu” prostredníctvom video vysielania nevylučuje.
Facebook a WhatsApp vyvíja “samo-miznúce správy”
Všetci dobre poznáme problém s neustále plnou vnútornou pamäťou telefónov, ktorú nám zahlcujú aplikácie, cez ktoré sme si navzájom schopní odosielať kvantá textových a multimediálnych správ. Väčšina z nás si musí pamäť telefónu pravidelne uvoľňovať, čo je častokrát otravné, alebo sa tým dostávame do vnútorného konfliktu, ktoré súbory v telefóne ponechať, a ktoré vymazať.
Riešením týchto problémov by mohla byť pripravovaná funkcionalita Facebooku, ktorý po vzore Instagramu, plánuje do svojich aplikácií Messenger a WhatsApp zaviesť možnosť automatického mazania správ. “Miznúce správy”, ako o nich hovorí Facebook, by sa po zvolení časového horizontu v nastaveniach aplikácie jednoducho automaticky odstránili z pamäte telefónu, čím by sa náš problém s plnou pamäťou riešil pravidelne, bez nutnosti nášho manuálneho triedenia, mazania či iného zásahu.
Facebook pritom ešte minulý rok informoval o tom, že pripravuje univerzálnu platformu, ktorá by mala zjednotiť komunikáciu a správy z aplikácií Instagram, Messenger a WhatsApp. Toto riešenie je však zatiaľ v nedohľadne, a je teda otázne, či nová funkcionalita “miznúcich správ” pribudne ako samostatné riešenie do spomínaných aplikácií, alebo ako spoločné riešenie v rámci novej, zjednocujúcej platformy.
“Hello darkness, my old friend…” WhatsApp predstavil svoj “Dark Mode”
Najkôr Instagram, neskôr Facebook a teraz už aj WhatsApp predstavil svoju verziu “dark mode”, čiže tmavý režim, pre používateľov Android aj iOS. Podľa Facebooku je tmavý režim v aplikácii WhatsApp navrhnutý tak, aby znížil namáhanie očí v tmavom prostredí so slabým osvetlením, a zároveň zabránil nepríjemným okamihom, keď vás obrazovka po prebudení telefónu v tme náhle oslepí.
O tom, či je “dark mode” ako taký zdravotným prínosom pre človeka, by sa dalo polemizovať, keďže nie je dokázané, že by tmavý režim v telefóne dokázal eliminovať úroveň modrého svetla, ktorého vplyv na človeka už je preukázaný. Môžeme sa však zhodnúť na tom, že “tmavý režim” je skrátka pre niektorých užívateľov atraktívny a písaný text je na tmavom podklade lepšie čitateľný.
Ak aj vy chcete vyskúšať “tmavý režim” v aplikácii WhatsApp, nastavíte ho jednoducho takto: WhatsApp – Nastavenia – Chaty – Motívy – Tmavý režim.
Z gigantického množstva social media noviniek nateraz všetko a my sa ku vám prostredníctvom Social Juice prihlásime opäť budúci mesiac – stay tunned!