TikTok oficiálne zostáva na americkom trhu. Zisky rastú a užívatelia na Facebook pribúdajú aj v Q3 2020. Pinterest je naďalej najrýchlejšie rozrastajúcou sa sociálnou sieťou. Instagram predĺžil čas svojich live stream videí. Messenger sa oficiálne spojil s Instagram Direct, pribudli aj nové funkcie. Pohodlne sa usaďte a prečítajte si veľký prehľad šťavnatých social media noviniek za posledné obdobie.
Instagram predlžuje čas svojich live streamov a pridáva livestream archív
Príjemná novinka na úvod pochádza z dielne Instagramu, ktorý sa pre vysoký záujem rozhodol zvýšiť časový limit svojich live stream videí. Po novom sa nový časový limit streamovania predĺži zo 60 min. až na 4 hod. bez prerušenia.
Novinkou je aj možnosť archivácie live stream videí priamo po ukončení vysielania na dobu až 30 dní. Archivácia vysielania užívateľom poskytne nové možnosti self-promotion a propagácie obsahu aj po ukončení live streamu. Aktualizácia sekcie “Live Now” zároveň prinesie užívateľom/sledovateľom nové možnosti vyhľadávania atraktívneho, “podobného obsahu”, čím by sa mala zvýšiť aj celková sledovanosť IG Live videí.
Youtube pridáva nové možnosti sledovania obsahu – nové kapitoly a prepínanie formátov videí
Youtube predstavil niekoľko nových vylepšení, ktoré by mali uľahčiť sledovanie, obsahové a formátové prehľadávanie videí. V prvom rade ide o aktualizáciu “video chapters”, umožňujúcich triediť obsah do kapitol prepojených s časovou osou videa. Základný textový zoznam s odkazmi vystriedali prehľadnejšie “video-kapitoly” s rozšírenými popismi pod kapitolami.
0:00 Get excited…
1:00 The Video Chapters feature is officially here!
1:30 When Chapters are enabled, viewers watch more of the video, and come back more often on average.
2:30 Test chapters on your own videos by adding a set of timestamps starting at 0:00 to the description. pic.twitter.com/FIFLbLImaj— YouTube Creators (@YouTubeCreators) May 28, 2020
Youtube predstavil aj jednoduchšie ovládanie video-prehrávača pre svoju mobilnú aplikáciu. Nové možnosti zapínania titulkov, automatického prehrávania a prepínania zobrazenia do režimu celej obrazovky sú viac na očiach a “user friendly”. Tlieskame.
WhatsApp ohlásil príchod nových “business riešení”, stane sa plnohodnotným e-commerce nástrojom?
Facebook sa po neúspešných pokusoch aj naďalej snaží o rozšírenie svojho obchodného potenciálu cez aplikáciu WhatsApp. Spoločnosť nedávno oznámila, že sa zameria na rozšírenie možnosti nakupovania v aplikácii a značkám poskytne nové nástroje na správu interakcií so značkou a inzerovaným obsahom. Zároveň si však aj začne účtovať poplatky za niektoré “pokročilé nástroje”.
WhatsApp pritom len nedávno v Indii predstavil spôsob priamej platby prostredníctvom WhatsApp Pay. Funkcionalita využíva princíp in-stream nakupovania, ktoré sa v súčasnosti stáva veľmi populárnym. Spoločnosť sa takýmto spôsobom snaží nadviazať na rastúci trend, o čom svedčí aj propagačné video zvestujúce príchod nových nástrojov pre in-stream nakupovanie.
This is how easy we think messaging a business should be – seeing a store’s catalog in a chat, adding an item to your cart, placing your order and getting fast responses to questions. We are looking forward to bringing these experiences to more people on WhatsApp! pic.twitter.com/nkJyC3dOzg
— WhatsApp Inc. (@WhatsApp) October 22, 2020
Napokon aj prepojenie nástrojov aplikácií Facebook, Instagram a WhatsApp by mohlo prispieť k efektívnej integrácii nových e-commerce nástrojov, ako aj k lepšej správe inzerovaného obsahu a biznis profilov.
Revenue a “Daily Active Users” na Facebooku rastú aj v Q3 2020
Facebook nedávno zverejnil svoje najnovšie čísla z Q3 2020. V treťom štvrťroku spoločnosť zaznamenala až 1,82 mld. DAU (Daily Active Users), čo predstavuje nárast o 35 mil. DAU oproti predchádzajúcemu obdobiu Q2 2020. Mierny pokles však zaznamenala u používateľov v USA a Kanade, medziročný nárast (od začiatku 2020) predstavuje už 12 %.
Pokiaľ ide o “revenue”, Facebook si za posledný štvrťrok celkovo polepšil o 21,47 mld. dolárov. Podľa grafu ostáva najziskovejším trhom USA a Kanada, nasleduje Európa, Ázia a ďalšie krajiny. Ako však uvádza Social Media Today, zaznamenané výnosy prekonávajú odhady analytikov, preto je tieto výsledky nutné vnímať skôr orientačne, ako reálne.
Čo je však ešte zaujímavejšie, spoločnosť zverejnila aj svoje priemerné výnosy na užívateľa (ARPU/ARPP). Na základe zverejneného grafu z Q3 2020 je zrejmé, že spoločnosť dokázala vygenerovať 6,76 dolárov na každého užívateľa (priemer/všetky platformy). Priemerný mesačný počet aktívnych užívateľov pritom stúpol na 2,73 mld. MAU (všetky platformy), takže ak si to všetko len na oko spočítame, zistíme, že spoločnosť si za posledné obdobie zarobila skutočne rozprávkové peniaze.
Pinterest si polepšil o nových 26 mil. Monthly Active Users, rastú aj tržby (Q3 2020)
Globálna pandémia nahráva aj Pinterestu, ktorý sa v roku 2020 stal najrýchlejšie rastúcou a rozvíjajúcou sa sociálnou sieťou. V porovnaní s predchádzajúcim obdobím, v Q3 2020 získal 26 mil. nových MAU, čím sa posunul na hranicu 442 mil. MAU (celkovo). Medziročný nárast od začiatku roku 2020 už predstavuje 37 %, čím sa mu podarilo poraziť Facebook, Snapchat, TikTok aj Twitter.
Medziročný nárast revenue sa podľa grafu pohybuje na úrovni 58 %. Pinterest zároveň potvrdil narastajúci dopyt po inzercii u veľkých, stredných aj malých inzerentov, ktorý sa zameriavajú najmä na konverzie. Podľa spoločnosti mohol k zrýchlenému nárastu nových inzerentov pomôcť júlový bojkot, keďže bojkotujúci užívatelia/inzerenti vyhľadávali alternatívnu platformu, ktorá by im pomohla generovať ich konverzie a zisk.
Nárast globálnych čísel ARPU (Average Revenue per User) o 15 % vykazuje zvyšujúcu sa ziskovosť a naznačuje nové príležitosti pre spoločnosť. V Q3 2020 bol priemerný zisk na užívateľa 1,03 dolárov (globálne), čo síce nie je veľa, avšak Pinterest prezradil, že aktívne pracuje na svojich obchodných tímoch v USA a Európe. Možno by sme sa tak mohli čoskoro dočkať niektorých zmien aj na našom trhu.
TikTok aj napriek výkonným nariadeniam Bieleho domu v USA ostáva
Kauza TikTok vs. Donald Trump sa zdá byť nateraz úspešne vyriešená. Výkonné nariadenie pre zastavenie pôsobenia čínskych aplikácií TikTok a WeChat na americkom trhu bolo po odvolaní sa spoločnosti WeChat zamietnuté. Súd rozhodol, že zákaz nemôže byť účinný pre nedostatok dôkazov v súvislosti s obavami o národnú bezpečnosť.
Rozhodnutie súdu pritom prišlo na poslednú chvíľu, údajne len pár hodín pred oficiálnym odstránením aplikácií z obchodov. TikTok s rozhodnutím amerického okresného súdu vo Washingtone súhlasí a verejnosti aj vláde odkazuje, že aj naďalej bude brániť svoje práva v prospech komunity užívateľov a zamestnancov. Zároveň je však odhodlaný spolupracovať na vytvorení nového návrhu, ktorý kancelária prezidenta už predbežne schválila.
Facebook predstavil nové funkcie “Groups”, vrátane nástrojov pre automatické moderovanie obsahu a zapojenia ľudí do aktívnej komunikácie
Správanie užívateľov na sociálnych sieťach sa od začiatku roka radikálne zmenilo. Kým bežní užívatelia ešte donedávna preferovali skôr individuálny prístup k obsahu a komunikácii, dnešní užívatelia sú viac komunitne a skupinovo orientovaní.
Práve “skupiny” sa začínajú vo väčšej miere skloňovať aj na Facebooku, ktorý počas pandémie zaznamenal výrazný nárast v ich používaní. Facebook Groups podľa posledných informácií používa pravidelne každý mesiac už viac ako 1,8 mld. užívateľov. Čo je však zaujímavejšie, len za posledný mesiac sa toto číslo zvýšilo o 4 mil. nových aktívnych užívateľov za mesiac (predtým 1,4 mld. MAU).
Skupiny predstavujú počas pandemického obdobia obrovský potenciál, a to si veľmi dobre uvedomuje aj Facebook, ktorý na rýchlo rastúci trend reaguje novinkami v rámci rozširovania ich funkcionality.
- Admin Assist – nový “asistenčný nástroj” by mal správcom skupín ušetriť čas, aby sa mohli viac sústrediť na budovanie komunity a engagementu. Novinka uľahčí najmä automatizáciu moderovania príspevkov a skupinovej komunikácie.
- Group Topics – v rámci skupín pribudne aj možnosť “triedenia” komunikácie do spoločných skupinových tém pomocou “hashtags” a kľúčových slov, ktoré bude možné pridávať do skupinových príspevkov a komentárov.
- Group Promotion cez Collabs Manager – ďalšou významnou novinkou bude aj možnosť vyhľadávania a nadviazania partnerstva so značkou a zdieľania, resp. pripojenia sponzorovaného obsahu štatistických dát s partnerom.
- Conversation Starter a Interviews – aktualizácia by sa mala dotknúť aj komunikácie medzi užívateľmi v skupine, ktorá by podľa všetkého mala byť viac dynamická. Pribudnúť by mali nástroje zamerané na diskusiu v reálnom čase, tzv. “conversations starters” či skupinové Q&A.
- Rozšírené objavovanie verejných skupín – zmenou prejde aj algoritmus, ktorý bude viac zameraný na objavovanie nových verejných skupín užívateľmi, na základe užívateľského správania, preferovaného obsahu a kľúčových slov. Facebook sa týmto krokom snaží maximalizovať dopyt po skupinách a maximalizovať ich celkový dosah.
- Nové typy skupín – údajne by sme sa už čoskoro mali dočkať úplne nového typu skupín, ktoré by podľa Facebooku mali byť viac naklonené novým kreatívnym možnostiam a multi-formátovej komunikácii. Novinka by mala byť predstavená v najbližších mesiacoch, nechajme sa teda prekvapiť.
Twitch pre svojich tvorcov predstavil hudobnú knižnicu s autorsky voľnými soundtrackmi
Príjemná hudba, atmosféricky podklad alebo “podmaz” je základnou esenciou každého AV diela. Občas je však veľmi problematické nájsť hudbu, ktorá sa neviaže na autorské práva, a to najmä ak ste začínajúci tvorba online videí alebo streamer.
Twitch mení pravidlá hry a pre svojich “tvorcov” spúšťa hudobnú knižnicu s autorsky voľnými titulmi. “Soundtrack” od Twitch by sa už čoskoro mal stať súčasťou streamovacieho rozhrania a ponúkne rôznorodú hudbu prevažne od mladých, nezávislých umelcov.
Zaregistrovať sa do služby Soundtrack môžu nielen video-tvorcovia a streameri, ale aj nezávislí vydavatelia či hudobníci, ktorí svoju prácu potrebujú “zviditeľniť”. Po vyplnení registrácie však budete musieť počkať na oficiálnu pozvánku od Twitch.
TikTok pridáva nové možnosti kolaborácie s užívateľmi, tzv. “Stitches”
TikTok pridáva novú funkcionalitu “Stitches”, ktorá rozširuje už fungujúci kolaboračný nástroj “Duets”. Novinka užívateľom umožní opakovane používať úryvky videí iných užívateľov s cieľom vytvárať akési video reakcie (odpovede) na tieto videá.
@tiktokNow Introducing: STITCH! Make the ultimate collab with your fav creators 🎬♬ original sound – TikTok
Interaktívna kolaborácia prostredníctvom videí môže byť pre mladých užívateľov atraktívna a zábavná, na druhú stranu však predstavuje riziko kyberšikany alebo krádeže obsahu inými užívateľmi. Rovnako ako pri “Duets”, aj pri “Stitches” platí, že užívatelia sa sami môžu rozhodnúť, či funkcionalitu pri svojich videách povolia alebo zakážu. Zmeniť tieto nastavenia môžete priamo v časti “Settings and Privacy”.
Facebook predstavuje svoj nový “združený nástroj” pre správu obsahu – Facebook Business Suite
Facebook relatívne nedávno uviedol “Creator Studio” a už aj predstavuje ďalší “all in one” nástroj určený pre správu účtov na Facebooku a Instagrame. Facebook Business Suite však nepredstavuje zásadnú revolúciu vo vývoji integrovaných nástrojov a je určený skôr pre menšie podniky, ktorým má uľahčiť správu profilov v rámci jednej platformy.
Podľa spoločnosti, Business Suite:
- Ušetrí čas – užívatelia budú môcť obsah na Facebooku a Instagrame spravovať súčasne a na jednom mieste
- Sprehľadní správu – užívatelia budú mať lepší prehľad o notifikáciach z Facebooku a Instagramu na jednom mieste, čím by sa mala zvýšiť aj miera odozvy
- Sprehľadní štatistické údaje – združený prehľad poskytne užívateľom základné “insights” z Facebooku a Instagramu, ktoré budú môcť oveľa lepšie porovnať
Nakoľko však bude nové rozhranie užitočné a funkčné, musíte posúdiť sami. Skúsený social media manager bude aj naďalej preferovať profesionálnejšie nástroje na správu obsahu a novinka pomôže skôr začiatočníkom alebo úplným laikom.
Facebook oficiálne oznámil vzájomnú integráciu Messenger a Instagram Direct, v rámci komunikačných aplikácií pribudli aj nové funkcie
Facebook už od začiatku roka aktívne pracuje na zjednodušení komunikácie medzi užívateľmi a vzájomnom prepojení komunikačných nástrojov. V tomto úsilí nedávno pokročil a predstavil funkcionalitu “krížových správ”, ktorá prepojí komunikáciu v rámci aplikácií Facebook Messenger a Instagram Direct.
Novinka by mala zjednotiť a zjednodušiť komunikáciu medzi účtami na Facebooku a Instagrame. Po novom by tak užívatelia mali byť schopní prijímať a odosielať správy bez ohľadu na to, ktorú aplikáciu práve používajú. Predpokladom je však vzájomné prepojenie oboch užívateľských účtov.
Prepojenie medzi aplikáciami a ich “správami” prinesie aj nové zaujímavé funkcie:
- Selfie Stickers – predstavujú nový spôsob “personalizovaných reakcií” na správy, ktoré využívajú prvky nálepiek, emojis a boomerangov.
- Watch Together – spojí užívateľov v rámci videohovorov, zdieľanej zábavy alebo spoločného sledovania Reels a IGTV.
- Vanish Mode – novinka umožní posielať správy, ktoré po zobrazení automaticky zmiznú (“miznúce správy”).
- Nové farby chatov – možnosť farebnej personalizácie rozhrania chatov už čoskoro pribudne do aplikácií Messenger aj Instagram Direct.
- Vlastné emoji reakcie – rozšírená možnosť reakcií prostredníctvom emojis; užívateľom zároveň umožní prispôsobiť si “panel rýchlych reakcií” na správy.
- Ovládanie správ – novinka v nastaveniach súkromia užívateľom pridá možnosť nastaviť si odosielanie/prijímanie správ medzi aplikáciami.
Pinterest pridáva nové reklamné formáty a rozširuje prehľady analytických nástrojov
Pinterest počas pandémie zažíva doslova renesanciu, a tak aj naďalej skvalitňuje svoje služby v oblasti e-commerce a užívateľského rozhrania. Spoločnosť do svojich “pinov” pridáva nové možnosti inzercie týkajúce sa novinky “matching tags”.
“Zhodujúce sa značky” v pinoch by mali podľa všetkého značkám zlepšiť konverzie a užívateľom pomôcť vo výbere produktu pomocou cenového porovnania. Spoločnosť má v pláne rozšíriť aj svoj vyhľadávač, do ktorého pribudne samostatná karta “nakupovať”.
Výraznou aktualizáciou prejdú analytické nástroje Pinterestu. Značkám a marketérom sprístupnia rozšírený prehľad návštev a konverzií aj samostatne v rámci pinov. Spoločnosť nové nástroje zatiaľ uvádza len v USA a UK (najväčšie trhy), ale možno už čoskoro by sme sa podobných zmien mohli dočkať aj u nás v Európe (dúfajme, že už spolu s AR Try-On programom).
Instagram rozširuje možnosti “Reels”, ktoré sa približujú k funkcionalite TikTok Clips
Instagram okrem dizajnu svojej aplikácie vylepšuje aj možnosti svojich “Reels”, ktoré sú značne porovnateľné so známymi TikTok Clips. Nová aktualizácia “Reels” umožní natáčať namiesto 15 s. až 30 s. videoklipy, ktoré poskytnú väčšiu slobodu a priestor pri vytváraní kreatívneho obsahu. Zmena sa dotkne aj časovača spúšte, ktorého dĺžka by sa mala po novom predĺžiť až na dobu 10 s. Počítať môžeme aj s novými vylepšenými editovacími nástrojmi a možnosťami orezávania videoklipov.