Čo presne robí taký social media manažér a ako vyzerá jeho deň? Všeobecná odpoveď neexistuje. V každej agentúre vyzerá inak a aj v rámci tej agentúry sa môže líšiť od social media manažéra k social media manažérovi. Tak som si spriemerovala svoje fungovanie, a ak ťa zaujíma, aké je to u nás, tak pokračuj v čítaní. Hľadáme si k sebe stážistu. 🙂
Dobré ránko
Oukej. Takže prichádzam do práce. Je buď niečo po siedmej a odblokujem firmu, alebo dobieham len tak-tak na deviatu. Často nič medzitým neexistuje. Polepším sa. 🙂 Prvé kroky vedú, samozrejme, pre kávu do „veľkej“ kuchynky. Odtiaľ odznejú prvé nadávky tohto dňa, lebo kreatívci zas odniesli všetky šálky na ich oddelenie do druhého domčeka. Áno, tam sedím aj ja.
Ľubo našiel šálky na kreatívnom. #užMaSerete #znesteToDoVeľkejKuchynky
Takže stláčam na kávovare „veľmi výrazná chuť“ a dnes si také kávy urobím ešte štyri. Alebo päť. Potom prichádza to, čo asi všetci poznáte, lebo ten výhľad nás ešte stále neprestal baviť a sem-tam ho vidíte na našich storkách. Takže šupnem kávu na balkóne…
A poďme makať
Pozriem si maily, väčšinou v nich nájdem tasky od kolegov alebo nejaký ten feedback na posty od klienta. Takže odpoviem, rýchle veci vybavím a nové úlohy si hodím do Wunderlistu. Nikomu sa doteraz nepodarilo zmanažovať ma tak dobre, ako sa to darí tomuto nástroju. Pripomína mi, že mám zavolať do zdravotky, ísť do papiernictva, zaplatiť sociálku a potom všeeetky ostatné pracovné povinnosti. Takže odporúčam.
A teraz poďme na tie úlohy. Social media manažér je zadávateľ aj „vykonávač”. Takže vymýšľam posty pre klientov, píšem si k nim texty do plánov a vizuály zadávam na grafikov. Medzitým si zistím, kto mi neodovzdal veci, ktoré som zadala včera.
Pracujeme s Active Collab-om, čo dosť odľahčilo spleť vlákien v Gmaile, a keď napr. vypadne grafik (PN, dovolenka), vieš celý task aj s poznámkami a konverzáciou prehodiť na iného kolegu. Asi takto nejako vyzerá zadávanie úlohy na grafika. Ty si vymyslíš ideu, máš vizuálnu predstavu a grafik má skills na to, aby to urobil tak, že to bude vyzerať ešte lepšie, ako si si to predstavoval. 🙂
Zadanie od social media manažéra:
A na našom Facebooku si môžeš pozrieť výstup od grafika.
Medzičasom ti príde niekoľko drobností od niekoľkých ľudí, ktoré ťa vytrhnú od hlavnej roboty. Takže treba niečo boostnuť, niekde vymyslieť copy, vrátiť grafikovi post s pripomienkou, vysvetliť klientovi, prečo je niečo tak, ako to je, a samozrejme, treba fotiť. Chceme mať pekný Instagram a nabité storky.
Ale je 11:30. Poďme obedovať.
Patrím ku „krabičkovým”, takže zatiaľ čo ide polovica Elitu do Šenku (keď si odmyslím fakt, že dávajú všade balsamico, tak tam dooosť dobre varia), my s miskami sa zgrupíme v kuchynke na kreatívnom. To je tam, kde nájdeš všetky šálky na kávu. Pokecáme o nepracovných veciach, diétisti závidia obedy nediétistom, dám si tretiu kávu a…
Poďme pokračovať
Keď je viac času, napíšem si blog. Napísať blog znamená, že ho po napísaní pošleš na chalanov, či sú s ním ideovo v pohode a na korektúru, lebo aj keď si si istá gramatikou, veľakrát niečo prehliadneš, alebo použiješ súvetie na tri riadky. To ja rada. Po korektúre si blog nahodíš do WordPressu, vymyslíš si vizuál a s jeho výrobou opäť pootravuješ grafika. Potrebuješ formát na Facebook aj do Instagram Story.
Keď je blog vonku, začína tá social media manažérska časť. Blogy boostujeme na tri fázy. Teda, pokiaľ prejdú tou prvou a druhou. Vytvorili sme si takú stratégiu, kde sa rozhodujeme o jeho postupe do ďalšej fázy podľa počtu preklikov z tej predchádzajúcej. Máme vytvorené tri cielenia – z toho dve na Facebooku a jedno v Instagram storke, ktorá vedie ľudí na blog. A asi takto vyzerá naša tabulečka, kde si zapisujeme výsledky blogov a hodnotíme ich.
Potom sú obdobia, kedy je toho času menej. Volá sa to tender. Keď sa maká na tendri, idú bokom aj interné veci. Ako social media manažér sa snažím tiež prispievať svojimi „šplechmi” a dávať insighty k tendrovej kampani. Takže aj my socialisti sedíme s kreatívcami na brainstormingoch, kde počúvame ich myšlienkové pochody, selektujeme nápady, naďalej sa snažíme prichádzať s novými ideami, potom vyberáme tie najlepšie, rozpracovávame ich, makáme spoločne na prezentácii, a čo by som ešte povedala? Je to makačka. Ale radosť.
Niekedy treba kvôli práci zostať dlhšie (veď sme reklamka).
Svojou prítomnosťou napr. podporujeme ilustrátora, ktorý kreslí sketche do tendra:
A niekedy zostaneme dlhšie len tak, lebo sme kamoši:
Nie je deň ako deň
Doslova. To znamená, že niekedy máš stretnutie u klienta a niekedy príde ten klient ku nám. Niekedy to trvá štyridsať minút a inokedy tri hodiny. Niektorý deň je o príspevkoch, lebo dokončuješ plány na ďalší mesiac a inokedy sa snažíš celý deň (a viac dní) sústrediť na jednu väčšiu vec – napr. upsell prezentáciu pre sučasného klienta. Raz zaúčaš stážistky a celý čas sa učíš od svojich seniornejších kolegov ty.
Takže to zhrniem
Stereotyp to nie je. Ak sa náhodou začneš na chvíľu nudiť, daj tomu pár hodín. Prídu nové zadania, feedbacky, klienti, stretnutia, prezentácie, posty, boosty, školenia, teambuildingy alebo zmeny na Facebooku.
Kamoška si myslela, že ako social media manažérka sedím s vyloženými nohami, alebo sa „krútim“ na stoličke a čakám na napády. No dobre, niekedy áno. Ale väčšinou mám kopec mini zadaní, ktoré mi zaberú väčšinu pracovného dňa a pomedzi ne veľa interných stretiek a vymýšľačiek. A ak by ťa zaujímalo, ako vyzerá taký deň account manažéra, grafika alebo copywritera, daj mi vedieť, hodím im to do úloh 😇.
Ak si vieš predstaviť stáž na našom social media oddelení, napíš mi mail na barbora.jurovcova@eliteml.sk.