Už druhý deň sa pohybujeme po Lisabone, kde práve prebieha jedna z najväčších tech konferencií sveta. Musíme uznať, presun miesta konferencie z Dublinu do Lisabonu atmosfére pomohlo. Konferencia sa koná v bývalom EXPO centre na pobreží, večerný networking v puboch starého mesta. Atmosféra skvelá.
Tisícky ľudí na jednom mieste
A to spôsobuje rady na všetko. Rady na prednášky, rady na záchod, jedlo, vstup na konferenciu – dokonca aj keď z nej chcete odísť. Rátali sme však s podobnými situáciami a rátali s dostatkom času na každý spomínaný úkon. Sú však aj nešťastníci, ktorí sa jednoducho nedostanú na prednášky, pretože sa nezmestia do haly vhodnej pre koncert U2.
Virtuálna realita a Donald Trump
Zatiaľ asi najhlavnejšie buzzwordy celej konferencie. Včera sme počúvali hlavne o budúcnosti používania virtuálnej reality asi v každom predstavenom segmente. Nevravím, že virtuálna realita nie je téma pre nasledujúce roky. Ale to, že k svojmu startupu pribalíte Oculus ho automaticky žiadaným neurobí. Navyše, chýba tu PornHub so svojim riešením VR 🙂
Dnes sa situácia zmenila. Piatu prednášku (alebo panelovú diskusiu) otvárajú s ospravedlnením. Pochádzajú z USA a sú otrasení výsledkami volieb. Tejto téme bola dokonca venovaná aj jedna z panelových diskusií. Zažívame rovnaké výroky ako po výsledkoch slovenských volieb 🙂 Američania ukázali, že ich výsledok volieb nezaujíma (svojou neúčasťou). Boli tu stovky rokov, tie ďalšie štyri už prežijú. Optimizmus zachraňuje situáciu.
Tak určiteee
Veľmi zaujímavé diskusiie boli v časti Sports Trade, kde vystupovali futbalové hviezdy Luis Figo, Gianluca Vialli či Ronaldinho. Luis Figo je majster v motivácii mladých startupistov. Spolu s partnermi vyvíja platformu na hľadanie mladých futbalových talentov. Nápad a produkt naozaj výborný. Keď sa ho však opýtajú na business model, v sále plnej nádejných podnikateľov hľadajúcich investorov odpovie “neviem”. Peniaze neriešia, nepotrebujú ich 🙂 Každopádne dúfame, že Figov partner to vie. Publikum sa baví, Luis ukončuje diskusiu genericky motivujúc tých istých podnikateľov: “Ak niečo chcete, pracujte na tom a dosiahnete to”.
Najväčšia hviezda a najslabšia show. Ronaldinho nevie po anglicky, teda každá otázka v panelovej diskusii smeruje k jeho tlmočníkovi. Ľudia odchádzajú. Ale Ronaldinho sa aj tak usmieva 🙂
Stovky startupov
Keď je tu niečoho dostatok, sú to startupy. V troch halách nájdete stovky nádejných podnikateľských projektov. Od začínajúcich, ktorí majú na jeden deň prenajaté 1x1m stánky z OSB dosiek, až po dobre financované firmy s veľkým a luxusným zázemím. Musíme uznať, ide o mnoho skvelých nápadov. Kategorizovať ich do trhových segmentov nie je možné, spektrum je naozaj široké.
Každý deň tu medzi nimi a druhou stranou, investormi, prebiehajú tisícky diskusií. Každý sa snaží získať peniaze pre svoj nápad, investori rozumne zhodnotiť svoje peniaze. Musíme uznať jednu vec. Startupisti si vedia ísť za svojim, cez halu neprejdete bez toho, aby vás niekto nezastavil. Hotové bojové pole. Kto sa neukáže, hanbí sa ozvať, investora nezíska.
Insighty a zákazník
Opakuje sa to dookola, aj keď na to stále mnohí kašlú. Každý marketér by mal počúvať práve pri týchto slovách. Bez pochopenia zákazníka a jeho potrieb budete zbytočne vytvárať akúkoľvek kampaň. Či robíte s dátami, vytvárate virtuálnu realitu alebo máte iný projekt. Nič nové, žiadna veda, napriek tomu to mnohí nerobia.
Egoprezentáciam sa nevyhnete
Aj keď je na Web Summite obrovské množstvo zaujímavých vecí, určite uvidíte aj “egoprezentáciu” mnohých spoločností. Určite to poznáte. Prednáška má 20 minút. Počas prvých piatich minút sa dozviete o firme a človeku, ktorý prednáša. Nasledujú tri minúty užitočných informácií, ktoré zavŕšia v 12 minútach selfproma. Je toho pomerovo oveľa menej ako v prípade mnohých lokálnych konferencií, ale nevyhnete sa tomu. Niekto predsa musí byť aj sponzorom konferencie 🙂
Každý sa nájde
V každom prípade si určite drvivá väčšina účastníkov nájde to, čo ich zaujíma. Celkovo viac ako 20 stageov, mnoho spíkrov z nadnárodných spoločností, široké spektrum záujmov a sprievodných akcií. Od marketingu, po každú možnú odnož technológií. Stačí si urobiť dostatočný prehľad a naplánovať si prednášky. Prípadne aspoň niekde sedieť a zistiť, že človek, ktorý práve rozpráva je neskutočne inšpiratívny. To sa tu jednoducho stáva, aj preto sa Web Summit oplatí.